Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ec1393
Startade just V70 D5 -04, efter natten, då det var -27C. Hade också dieselvärmare på c. 20 min.
Startade lätt, men efter starten, föll dieselvärmare av, och klockan visade --:--!
Förstår inte, vad hände? Kan någon säga, vad hände? Batteriet är i gott skick. Tror!

Temp. i Finland har varit -25 till - 35 varje natt!
Användarvisningsbild
av kvantskum
Tycker det låter som att batteriet ändå kan vara boven.
Dvs det orkade starta bilen men inget mer.
Gick kupefläkten när du klev in i bilen?
Om batteriet levererar dåligt startas inte fläkten när dieselvärmaren går.
av ec1393
kvantskum skrev:Tycker det låter som att batteriet ändå kan vara boven.
Dvs det orkade starta bilen men inget mer.
Gick kupefläkten när du klev in i bilen?
Om batteriet levererar dåligt startas inte fläkten när dieselvärmaren går.

Tror, att fläkten var inte på. Ofta jag har laddare kopplat över natten till batteriet, men inte idag.
Måste mäta spänningen, under start, men digital meter är inta bra. Jag kan titta med oskilloskop.
Är 6 år för mycket Volvos batteriet?
Användarvisningsbild
av hollan
6år på ett batteri som sitter i en diesel med värmare och utsätts för sådan kyla så kan man nog säga att det redan har levt på lånad tid hade jag varit dej hade jag köpt ett nytt batteri
av jimjam1
Hej. Precis samma sak hände med min bil "XC70 2,5T-05" när jag hade kört bensinvärmare och därefter startat bilen. Temp ute -20.

Idag har gjort rekond på batteriet, så funkar det som det ska.
Till nästa vinter blir det batteribyte.

//Jimjam
av ec1393
hollan skrev:6år på ett batteri som sitter i en diesel med värmare och utsätts för sådan kyla så kan man nog säga att det redan har levt på lånad tid hade jag varit dej hade jag köpt ett nytt batteri
Batteriet är egenligen över 7 år gammal. Volvo har 167'000 km bakom. Som ni säger i Sverige, är det 16700 mil? Laddare, jag använder, är justerat precis till 14 V och begränsad max. 5 A. Tror, att måste ha ny batteriet till följande vinter.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]