Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas
vandenhoogen skrev:Då är vi inte helt överens på den punkten, bör dock tilläggas att jag inte kört så många mil med lådan men när man är ute o provkör brukar man ju köra rätt hårt för att testa bilen ordentligt:) Vilka av Volvos Automatlådor har ett Sportläge? Trodde jag var något som försvann iomed de adaptiva lådornas introdukton för drygt 10 år sedan men kanske har fel. Min 12år gamla S80 har då inget Sportläge... Är det volvo själva som tillverkar Powershift lådan? Den VW DSG låda jag provkört satt i en 105hk bluemotion och var 7stegad, vid den jämförelsen föredrar jag volvons, betydligt snabbare vid "manuell växling" samt som jag skrivit tidigare, vid acceleration fick vws låda för sig att växla väldigt tidigt där motorn upplevs som starkast, upplevdes väldigt opassande. Kanske att DSG 6 stegade som sitter i de större motorerna är bättre...
De nya T6:orna och D5:orna har sportläge på automatlåda och säkert några till.
av 5cylindrar
Observerade precis lite siffror på volvocars.se: 0-100km/h - V70 T4 man: 8,7s - V70 T4 Aut (powershift): 9,9s. Otroolig skillnad. Jag som trodde powershift var något positivt. Fel på hemsidan kanske?
Användarvisningsbild
av balin
Jag vill inte vara kritisk till Volvo och deras växellådor men de här nya Powershift lådan som för övrigt tillverkas av Getrag är ingen höjdare. Jämför den med VW 7 vxl DSG till deras 160 hk 1,8 TFSi eller deras 180 hk TFSi i Audi eller varför inte deras 6 vxl DSG till 170 hk diesel. Milvis skillnad!
Som föregående talare skrev, borde inte en DSG vara snabb? Återigen VW lådor gör
0-100 på ungefär samma siffor ibland snabbare. Volvos Powershift behöver ytterligare över en sekund för att komma till 100. Jag kvarstår i min bedömning att de är på generation 1 och VW gruppen på generation 8.

För att jag inte skall framstå allt för VW vänlig så vill jag bara meddela att jag beställt en V70 2,5 FT R-Design (manuell givetvis...)
av perhall
0-100 8,7 låter ok.
Jag återkommer med en rapport när jag har fått min bil. Har ännu inte provkört en T4 men är övertygad om att den går sämre än min nuvarande 2,5T.../PH
av vandenhoogen
Har läst på en del om Getrags Powershift låda som finns i en hel del Fordmodeller och som nu börjar slussas in i volvos modelprogram, av artiklar framgår tydligt att DSG från VW verkar vara en bättre låda, den DSG jag provkörde levde dock inte upp till mina förväntninga, den 7 stegade sitter enbart i små dieslar och klarar ett maximalt vrid på 250nm har tydligen torrkoppling tillskillnad mot vWs dsg lådor till större motorer. Av artiklar jag läst om Powershift bilar verkar det som att det skiljer rejält från bilmodell till bilmodell i hur lådan beter sig. De verkar dock eniga om att det inte är Sportig körning som är lådans starka sida. Väljer iofs inte automat för sport utan av komfortskäl...så jag hoppas jag blir nöjd.

Jag tyckte det var en skön låda och den där extra 1,2 sekunden till 100 upplevde jag inte som störande/märkbar, tyckte det var rejält klipp och smidiga växlingar (dieselkaraktär på motorn), T4a motorn är mest attraktiv för mig då jag vill ha en snål bil med hyfsad prestanda, hade gått på D3 om inte ja fick ett så grymt bra pris på T4an, allt under 0-100 under 10 sekunder tycker jag är ok, så ja klara mig precis:D Intressant att se vad 2.0F med powershift hade för specad prestanda...

Powershift är uppenbarligen ingen tidskapare på 0-100 tider...
av eijo
Hej!

Vandenhoogen... Intressant!

1. Var provkörde du T4 med powershift? Jag har ännu inte hittat nån att provköra...
2. På T5 med powershift är ju acc skillnaden man-aut marginell.... Visst är det undligt? Kan det vara så att T5 klarar sig med samma antal växlingar upp till 100 på aut som manuell, men T4 behöver en extra växling på aut men inte manuell?
Användarvisningsbild
av Camel
eijo skrev:Hej!

Vandenhoogen... Intressant!

1. Var provkörde du T4 med powershift? Jag har ännu inte hittat nån att provköra...
2. På T5 med powershift är ju acc skillnaden man-aut marginell.... Visst är det undligt? Kan det vara så att T5 klarar sig med samma antal växlingar upp till 100 på aut som manuell, men T4 behöver en extra växling på aut men inte manuell?
Det verkar vara samma utväxlingsförhållande på T4 och T5 på både manuell resp. automat. Maxeffekten på T5 kommer vid 200 rpm lägre varvtal. Skillnaden på T4 automat borde beror kanske på någon mjukvara som växlar T4 automat olika från (EDIT:) T5 automat? Eller har Volvo kanske helt enkelt skrivit fel: 9,9s kanske ska vara 8,9s?

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
Relationen mellan vikteffekt (kg/hk) indikerar att siffran 8,7s (0-100 km/h) för T4 manuell kanske ska vara 9,7s. T5 vikteffekt (man/aut) 7,4/7,5 kg/hk ger 7,7/7,9s. T4 vikteffekt 9,6/9,8 kg/hk ger sannolikt 9,7/9,9s acceleration 0-100 km/h (istället för 8,7/9,9s).
av eijo
Sen står det ju nåstanns att T4 tillfälligt kan ge 270Nm.. Vad är tillfälligt? 1 sekund 10 sekunder? En minut? Kan det spela in på skillnaden manuell/automat?
av vandenhoogen
Leta runt länge innan jag hitta någon att provköra men det visade sig att närmaste återförsäljare BraBil StigsCenter hade en Vit V70 R design T4 med Powershift för provkörning. För att köra manuell låda fick det bli en V60...

Kanske är så att Volvo skrivit fel på 0-100 tiden för manuell(har hänt förr), blev väldigt imponerad när jag läste 8,7 sekunder och som framgår av uträkningen så kanske 9,7 är mer riktigt. Har också läst att T4 har "powerboost" (låter som en intel processor) vilket tillfälligt ger 270nm vid acceleration något som inte T3an har, luddigt skrivet antingen så har den max vrid 240 eller 270? "tillfäligt" är det väl alltid om det är tal om en vridtopp, märkligt skulle vilja se vrid/effektdiagram.

Har också funderat på om automat ej har powerboost men isf varför? lådan ska ju tåla betydligt mer än 270nm, 450nm enligt volvo.

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]