- mån 03 jul 2006, 15:46
BMW har ju använt varabla kompressorer i snart 10 år nu!!
Här har du info från världens största leverantör av bilkomponenter.
http://www.delphi.com/manufacturers/aut ... ssors/cvc/
Och att det skulle bli risk för fördröjningar och överslängar är nu noja. Min 12 år gammal japanare fixar ju det. Servopumopen tex ger motorn extra gas som är beroende av servotrycket i styrningen så att motorn inte ska sacka när man vrider på ratten vid låg hastighet tex.
tkaren skrev:Innan man kan fortsätta den här diskussionen så vill jag veta av tkaren om han vet att ECCn inte pratar med ECM?Ecc'n "pratar" med de övriga systemen i bilen. Ecc'n behöver info om varvtal, motortemp, hastighet m.m
Om han inte vet det så kan han ju inte heller säga att ECCn inte skickar en signal till ECM, osv...
Det finns ingen signal i som i förväg beställer en kompensation hos motorn. de problem som då kan uppstå är tex om det uppstår en fördröjning mellan denna eventuella signal och tillslaget, då får du en översläng i motorn.
den här tråden började med att vissa upplever ett ryck iom att kompressorn kopplas in. detta ryck skulle antagligen förvärras om man får en översläng.
Variabel kontrollerat kompressor? Finns det i nyare volvo-modeller?tyvärr inte, det vore det ultimata med en komporessor som du kan styra effekten på eller varvtalsreglera (i bilar). men vad jag känner till har man inte hittat några praktiskt bra lösningar. Man skulle tex kunna tänka sig en elektriskt driven och varvtalsreglerad kompressor eller en med variabel kapacitet. då slipper man alla till/från-slag och styr istället mot den effekt du för tillfället behöver.
T
BMW har ju använt varabla kompressorer i snart 10 år nu!!
Här har du info från världens största leverantör av bilkomponenter.
http://www.delphi.com/manufacturers/aut ... ssors/cvc/
Och att det skulle bli risk för fördröjningar och överslängar är nu noja. Min 12 år gammal japanare fixar ju det. Servopumopen tex ger motorn extra gas som är beroende av servotrycket i styrningen så att motorn inte ska sacka när man vrider på ratten vid låg hastighet tex.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.