Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luzion
Har köpt ett par begagnade Nebulafälgar, 2 av dom var riktigt kantstötta medan 2 var i bra skick. Dom 2 som var i sämst skick skickade jag i väg till en kille som har svarvat av 1/6 millimeter i ytterkant. Resultatet blev riktigt bra, men nu behöver jag lackera framsidan på alla 4 fälgarna, det blir ju ett jäklans pill att maskera alla skruvar som finns på Nebulafälgarna, har hört att det ska gå utmärkt att skruva isär fälgarna. Nu till frågan... Kan jag utan problem skruva isär fälgarna och sedan skruva ihop dem igen med bra resultat? :) Jag gissar på att skruvarna borde sitta med nåt slags gänglim?
av bult
Luzion skrev:Har köpt ett par begagnade Nebulafälgar, 2 av dom var riktigt kantstötta medan 2 var i bra skick. Dom 2 som var i sämst skick skickade jag i väg till en kille som har svarvat av 1/6 millimeter i ytterkant. Resultatet blev riktigt bra, men nu behöver jag lackera framsidan på alla 4 fälgarna, det blir ju ett jäklans pill att maskera alla skruvar som finns på Nebulafälgarna, har hört att det ska gå utmärkt att skruva isär fälgarna. Nu till frågan... Kan jag utan problem skruva isär fälgarna och sedan skruva ihop dem igen med bra resultat? :) Jag gissar på att skruvarna borde sitta med nåt slags gänglim?
Jag skulle inte ge mig på att skruva isär splitfälgar, när du ska ha ihop det måste ringen centreras och förmodligen korsdras, hör med någon däckkrängare.
av Luzion
bult skrev:Jag skulle inte ge mig på att skruva isär splitfälgar, när du ska ha ihop det måste ringen centreras och förmodligen korsdras, hör med någon däckkrängare.
Jag har snackat med Volvo och enligt dom ska det inte vara några som helst problem. Har skruvat isär alla fyra fälgar nu, skruvarna sitter med nåt "lock-tight"-liknande eller gänglim om man vill kalla det så. Ringen tror jag inte behöver centreras särskillt mycket eftersom dom bara passar på ett vis. Men jag ska höra mig för om det ändå för att vara på säkra sidan.
av bult
Oki, vet folk som har gjort det och det har slutat med att de fått skicka iväg fälgarna ;-) medans andra har klarat sig, det som är vanskligt är ju balansen i fälgen, nu har du ju skruvat isär dom så ett tips eller två är använd momentnyckel så att torxen/skruven blir dragna lika hårt, om det sitter en tätning mellan halvornaa se till att den kommer rätt vid återmontering. Om det skulle skita sig så finns det en snubbe i Trollhättan som är duktig på splitfälgar, kommer inte på firman/gubben på rak arm men får du problem kan jag rota fram namnet, lycka till.
av Luzion
bult skrev:Oki, vet folk som har gjort det och det har slutat med att de fått skicka iväg fälgarna ;-) medans andra har klarat sig, det som är vanskligt är ju balansen i fälgen, nu har du ju skruvat isär dom så ett tips eller två är använd momentnyckel så att torxen/skruven blir dragna lika hårt, om det sitter en tätning mellan halvornaa se till att den kommer rätt vid återmontering. Om det skulle skita sig så finns det en snubbe i Trollhättan som är duktig på splitfälgar, kommer inte på firman/gubben på rak arm men får du problem kan jag rota fram namnet, lycka till.
Jo men balansen ska inte vara några problem, det fixar ju däckfirman som ska montera nya däck :) Dom sätter ju dit nya tyngder o så på fälgarna.. Jo momentnyckel kommer att användas. Fasen nu ger du mig en massa tankar, trodde det skulle bli enkelt de här :wink:
av bult
Det kommer att gå bra men om inte är det bara att höra av sig så fixar jag fram namnet på firman.
av Luzion
Kan ju tala om att det lilla projektet nu är klart med strålande resultat :)
av S60AWD2.5T
Se till att vara rädd om dom nu.
Och ha riktiga lås o larm.
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]