Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Cox skrev:Håller fullständigt med dig när det gäller hon till höger, funderar på att reklamera min bil pga att det inte följde med en rulle silvertejp. Borde vara standard att det gör det tänk vad 15 cm av den varan skulle sänka db nivån :D
Haha... Dagens garv :-)!!
Eftermontering erbjuds ju inte heller. Ej heller mjukvaruuppdatering funkar! Problemet verkar heller inte gå att lösas med en nyare årsmodell :-(O) :mrgreen:

Nu till db: En faktor är oxå den enskilda individens förmåga att uppfatta ljud. Jag hör t.ex. just ingenting annat är min tinnitus under 50 db. Så en mer eller mindre ljudlös (el)bil vore en mardröm för mig..!

M V H
--_> matz
Användarvisningsbild
av kvantskum
Jag blir skogstokig av däck och vägbuller!
För två år sedan hade vi en Ford C-Max och jag höll på att bli vansinnig vid körning på vår grova asfalt! :*O/
Det enda som hjälpte i denna oisolerade resonanslåda var ett par hörselproppar. Helt seriöst.
När jag var tvungen att köra den en längre sträcka så åkte propparna in.
Det fanstyget till bil blev inte långvarig.
Användarvisningsbild
av Krollspell
betterlead skrev:Jag blev nyfiken på uppmätt ljudnivå i några av de vanligaste bilarnas kupéerna, så jag började leta.
Än så länge har jag bara hittat information tagen från en två år gammal artikel, som jag inte själv läst, i Vi Bilägare:

Lexus LS 600h 65,9 dBA
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4

Vet inte med vilka motorer heller, hastigheter, etc…

Jag blev nyfiken eftersom jag letade efter belägg för mina egna erfarenhet efter att ha provkört olika bilar inför mitt senaste val. Ett hörseltest, om man vill kalla det för det istället.
Jag tyckte att Volvon (V70) var mycket tystare än bl a Skoda Superb och VW Passat. Jag vet att däckfaktorn spelar stor roll - men ändå. Passaten jag provade hade sportchassi och likaså var ju R-design-Volvon utrustad med sportchassi - så klart. Tror att Passaten hade 45-profil och Volvon 40-profil på däcken.

Aha, den skillnaden kunde du ju inte höra - knappt 2dBA mer bara i Passaten!
Men si, efter mer letande, hittade jag en uppgift om att en ökning av ljudnivån med 10dBA upplevs som en fördubbling av nivån. Alltså skulle jag kunna uppleva +2dBA som 20% högre. Jisses då, så tyst det då är i en Lexus!

Om det är någon som kan mer om det här, hittar mer info, så är det klart intressant att höra eller läsa, rättare sagt.

Jag kan inget mer än vad du kan men kommer ihåg testen du läst eftersom jag själv har tidningen från 2008.

Den testen du har fått tag i är som du säkert upptäckt inte särskilt representativ, Mikael Schultz som gjorde testen fick också efteråt utså mycket kritik från många olika håll då bilarna inte var likvärdiga, varken i motor eller däckhänseende. Man blandade vilt mao. V70 i testen hade 205/60 16" och herrgårdspaket med laminerade rutor medans S80 hade 225/50 17" och inte laminerade rutor, BMW 520 som testades hade t ex. ej original utan 245/45 17” etc.

Så Vi Bilägares test var verkligen inte särskilt seriös eller rättvis. Där lades också grunden till påståendet som sen har hängt med att V70II skulle vara tystare än S80II, vilket inte stämmer.

Auto Motor & Sport kom fram till helt andra mätvärden när man testade följande bilar mot varandra:

Audi A6 4,2 quattro 225/50 R 17
Decibel vid 100 km/h 67
Decibel vid 140 km/h 72

BMW 550i 225/50 R 17
Decibel vid 100 km/h 65
Decibel vid 140 km/h 69

Lexus GS 450h 245/40 R 18
Decibel vid 100 km/h 65
Decibel vid 140 km/h 70

Volvo S80 V8 AWD 225/50 R 17 (245/40 18 standard först 09)
Decibel vid 100 km/h 65
Decibel vid 140 km/h 69
av sweborn
Senaste AMS eller TV har ett kombitest, tyvärr utan de tyska premiummärkena. Där är Volvo just 2 db tystare än Superb och Passat och utropades som testets ljudkomfortvinnare.

Dock provkörde jag en Passat nyligen som upplevdes tystare än V70, den kan då ha haft de nya komfortfönstren som är laminerade vilket V70 kanske inte hade utrustats med?

Edit: en annan faktor jag har läst flera gånger är att uppmätt bullernivå och upplevd bullernivå kan ge olika resultat. Kanske V70:n egentligen är vilsammare på långfärd, men under en kort provtur luras öronen pga buller vid andra frekvenser?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som jag skrev förut så går det inte att utläsa enbart med dB hur störande ett ljud upplevs! Det är bara en faktor av många!

Mäter man medelvärdet i ett frekvensspektrum så kommer den bilen som har generellt lägst nivåer att få ett bra resultat även om en frekvens är framträdande/dominerande.
På en annan bil kanske alla mätade frekvenser ligger något högre förutom att ingen framträdande frekvens finns, den senare kommer förmodligen låta behagligare trots ett högre medelvärde!

Så släpp det här med dB som ett mätettal på ljudkomforten!
av stavas
sweborn skrev:Senaste AMS eller TV har ett kombitest, tyvärr utan de tyska premiummärkena. Där är Volvo just 2 db tystare än Superb och Passat och utropades som testets ljudkomfortvinnare.

Dock provkörde jag en Passat nyligen som upplevdes tystare än V70, den kan då ha haft de nya komfortfönstren som är laminerade vilket V70 kanske inte hade utrustats med?

Edit: en annan faktor jag har läst flera gånger är att uppmätt bullernivå och upplevd bullernivå kan ge olika resultat. Kanske V70:n egentligen är vilsammare på långfärd, men under en kort provtur luras öronen pga buller vid andra frekvenser?

När det gäller buller, så särskiljer jag gärna mellan väg-/däcksbuller och vindljudet. Passaten med dom nya laminerade fönstrena är effektiv mot vindljudet, men jag tycker personligen att Passaten fortfarande har för högt vägbuller. Tänk således extra på vilken sorts asfalt ni kör på när ni testar Passaten. Jag hade hoppats mycket på den nya Passaten, men det kommer att bli en V70 MY12 istället, då jag är smått allergisk mot däcksbuller.

// Torbjörn
av Anders Classic
Försöker väcka liv i denna tråd. Det skulle vara intressant om vi vill lägga in vilken decibel man har i sin bil vid 100 kmh. Det finns bullermätare som man kan ladda ner i sin telefon. Intressant och se vilken bil som är tystas i 100 kmh.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det man blir trött av vid långturer är framförallt lågfrekvent buller, under hundra och nedåt några tiotals Hertz. Det skulle förvåna mig om en telefonen mäter såpass långt ner i frekvens..
Sådant lågfrekvent ljud alstras när däcken rullar mot asfalten, det går in som stomljud genom hjulupphängningen och tar sig igenom karossen när den flexar. Går i praktiken inte att dämpa med ljudisolering eftersom den skulle behöva vara metertjock.
Påkostad (vibrationsisolerande) hjulupphängning, styv kaross, tysta däck och slät asfalt är bästa lösningen.
Det är väl i princip bara däcken som man själv kan påverka.
Förutom val av bil förstås :-) Se upp med småbilar som har torsionsfjädring i bakaxeln, en sådan axel måste vara stumt fastsatt i bottenplåten för att kunna hantera vridmomentet från fjäderstavarna och därför kan man inte ha silentblocks..
Användarvisningsbild
av Perra83
Största orsaken till högt oljud i bilar är kvalitén på asfalten. Åkte taxi från flygplatsen in till centrala London i en Skoda Superb förra året, den gick väldigt tyst. Tittade faktiskt på vad det satt för däck men ja minns inte nu va det var......
Samma sak nere i Södra Spanien.
Min V60 -16 med laminerade glas och 235mm breda 19" hjul rullar väldigt tyst på fin asfalt. Betydligt mer oljud på grov asfalt som det är nästan överallt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det räcker att man kör av färjan i Rostock eller Helsingör, så är bilen en helt annan ljudmässigt.
Den svenska asfalten tar död på bilars komfort.
Tappad uppkoppling

Det händer att det kommer in fukt i hajfenan,[…]

Ingen värme i kupén

Det kan vara lurigt att få ur all luft ur v&[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]