Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej ! Nu har ett problem dykt upp på min xc70 års 00 ! Kontrollampa för bromsarna,abs och antispinn lyser samtidigt och även lampa för fel på motorelektroniken och har kollat den med min obd-2 och får upp felkod P1550 så undrar om nån har vart med om liknande eller har förslag på vad som kan vara fel ?

Mvh Viggen
av *pettson*
viggen skrev:Hej ! Nu har ett problem dykt upp på min xc70 års 00 ! Kontrollampa för bromsarna,abs och antispinn lyser samtidigt och även lampa för fel på motorelektroniken och har kollat den med min obd-2 och får upp felkod P1550 så undrar om nån har vart med om liknande eller har förslag på vad som kan vara fel ?

Mvh Viggen
en och en halv minut på google sa det här...

P1550=ECM-510F

en minut senare stod det såhär..

Om CAN-kommunikationen mellan ABS/BCM och motorstyrenheten (ECM) uteblir eller störs sätts felkod ECM-510F (signal saknas).Om ett fel på hastighetssignalen detekteras i ABS/BCM så skickas ett felmeddelande till motorstyrenheten och felkod ECM-510F (för låg/hög signal) sätts i motorstyrenheten (ECM). Felkod för hastighetsgivarens signal lagras i ABS/BCM.

Ersättningsvärde
Hastighetssignal från ABS/BCM sätts till 0 km/h

Felorsak

För hög/låg signal:
-felaktig hastighetssignal till ABS/BCM. Felkod sätts i ABS/BCM.
Signal saknas:
-kontaktresistans i CAN-anslutningarna
-avbrott på en eller båda CAN-ledningarna
-en eller båda signalledningarna kortslutna till jord, spänning eller varandra
-defekt ABS/BCM
-defekt ECM

Felsymptom
-Miljölampa tänd.
Min pappa hade i stort sett samma fel på sin Volvo S80 -01, alla möjliga lampor började lysa, motorelektronik, ABS, antispinn, bromsar..... Han lämnade in den på verkstad och felet var att batteriet var slut/dåligt. Kanske inte är till någon hjälp när du har felkoder och allt, tänkte bara att jag skulle nämna det.
av *pettson*
Voom skrev:Min pappa hade i stort sett samma fel på sin Volvo S80 -01, alla möjliga lampor började lysa, motorelektronik, ABS, antispinn, bromsar..... Han lämnade in den på verkstad och felet var att batteriet var slut/dåligt. Kanske inte är till någon hjälp när du har felkoder och allt, tänkte bara att jag skulle nämna det.
Inte en helt omöjlig tanke.. ju sämre batteriet fungerar.. ju sämre filtrerar det. Ju mera rippel på spänningen in i datorerna.. ju mera störningar i canbussen.
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]