Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Detta mejl skickade jag till "skruvat.se":

Detta är min bil:
PHS479 - VOLVO 940 Kombi 2.3, 116 hk, Reg.datum 1994/01/28
Vilken kopplings-sats passar till den bilen?

Detta svar fick jag från "skruvat.se":
Kopplingssatsen som bör passa din bil är denna: http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P11325.aspx

Vad säger ni? ??:-/ Jag vill ju såklart inte beställa fel detalj. :-(O) Det känns lite osäkert när de i sitt svar skriver att detaljen bör passa.... :x

Tack på förhand!

//Christer
Hej igen!

Tack så mycket för svaret. Trots allt så slutade det med att jag valde att köpa ett kopplingskit från Volvo.

Nu har jag istället problem med den hydrauliska kopplingen. Imorse fick frugan hjälpa mig genom att pumpa på kopplingspedalen medans jag släppte ut luft. (Hon pumpade tre-fyra gånger följt av att hon tryckte pedalen i botten - Då släppte jag ut luft via luftningsnippeln på slavcylindern). Vad som förbryllar och oroar mig är att vi inte fått tryck trots att vi har upprepat proceduren minst 25-30 gånger. Efter 10-15 gånger kändes det som att trycket i systemet började öka, men sedan blev det sämre igen. Allt är frustrerande eftersom vi har tänkt åka till Örebro i eftermiddag. Är det bara att fortsätta att lufta på samma sätt. Vad som förbryllar mig är att bromsvätskenivån inte verkar sjunka. Tips och råd mottages tacksamt.
Röret till kopplingen är lite grövre än bromsrören, och det är svårt att få luften neråt. Prova att lufta bakvägen i stället. En stor spruta eller oljekanna med en slang på och tryck in bromsvätska genom luftnippeln. Om du använder oljekanna, se till att den är ren! Olja dödar panckningarna i systemet.
Sen kan man trycka kopplingsarmen framåt och trycka in kolven i slavcylindern så pumpar man bromsvätska uppåt. Släpp tillbaka långsamt. Tätningen på kolven tätar åt ett håll, så släpper du så snabbt att bromsvätskan inte hinner ner kan du få undertryck i cylindern och då kan det dra in luft.

Normalt brukar man ta loss cylindern från lådan utan att koppla loss röret, då slipper man lufta...
Det fick bli en hyrbil över helgen. Detta har hänt.

Jo, även av en kompis fick fick jag tipset om att "lufta bakifrån".
Sagt och gjort, jag for iväg till Claes Ohlson och köpte en oljekanna (99:-) och 10 meter genomskinlig slang (5 mm inre diameter, 49:-). Att pumpa in bromsvätska bakifrån gick alldeles utmärkt med hjälp av dessa verktyg.
(Oljekannan planerar jag att i framtiden enbart använda till liknande jobb och att märka upp den med texten "bromsvätska".
5 mm slang är ju alltid bra att ha i garaget, tex vid luftning av bromssystem. Det gjorde inget att det blev en del över.)
Bromsvätskebehållaren var halvfull när jag började pumpa bakifrån. Jag slutade pumpa när behållaren var full.
Jag noterade att vätskan i behållaren hade ändrat färg och nu hade blivit grå/svart istället för tidigare, då den var genomskinlig.
Om kopplingen funkade efter detta? Näpp. Inte tillstymmelse till motstånd på kopplingspedalen när jag testade.
Jag får erkänna att jag blev lite trött då. Notera att jag INTE har gjort någon pedalpumps-luftning utan enbart fyllt på bakifrån.
Själv så är jag inne på att det borde räcka.

Vad göra nu? Bilen har gått 35.000 mil och är stadskörd, så huvudcylindern till kopplingen kanske är helt slut (Det är vad jag tror.). Min plan är att fara iväg till en skrot idag kl 12.00 (om 4 timmar) och skruva loss en begagnad huvudcylinder från en skrotad bil.
Det enda jag oroar mig för är om röranslutningen till huvudcylindern skall gå att lossa eller om den är fastrostad/fastärgad.
Jag kände lite på anslutningen i min bil med en 11/12 (?) mm U-nyckel men den verkar sitta rättså hårt.
Jag planerar sätta på ett rör på U-nyckeln för att få en större hävarm. Har även sprutat på lite WD-40 på anslutningen till min bil.
Fråga: Brukar denna anslutning vara möjlig att lossa med vanliga verktyg eller brukar man behöva använda värme eller liknande?
Alternativet för min del är att köpa en gasol-brännare från tex Biltema.

Vad säger expretisen på denna sida? Är jag helt fel ute? Jag känner rättså mycket tidspress eftersom jag hoppas kunna ge mig av på långresa redan imorgon. Jag är mycket tacksam över alla tips och ideér.

PS. En annan kompis har tipsat mig om att bromsvätskan i kopplingsystemet ofta blir "bortglömt". Man byter bromsvätska i bromssystemet men glömmer kopplingssystemet. Vad som då händer, är att det samlas mycket skit i både huvudcylinder och slavcylinder. DS.
Sparkz skrev:Du måste lufta lite den vanliga vägen efteråt också, röret går ju inte på mitten i cylindern, så halva kan vara luft...
Ok. Tack! Jag skall testa det imorgon.
Här skall ni få höra på en kul och udda historia.

För ett par år sedan hade jag problem med den hydrauliska kopplingen. Jag minns att jag beslutade mig för att köpa en manövercylinder (slavcylinder) på skroten.
Den kostade väl ca 400.- + frakt vill jag minnas. Hydraulsystemet fungerade skapligt ett tag, men sedan minns jag att jag köpte en rep. sats på Volvo.
Rep.satsen som skulle passa min bil, visade sig att INTE passa. Slavcylindern jag hade köpt på skroten antar jag kom från en Turbo och har diameter 22 mm, istället för 20 mm som det rätteligen skall vara på min bil.

Lärdomar:
1) Kolla noggrant att delen du köpt på skroten verkligen passar på din bil. Använd skjutmått.
2) Släng INTE delar som du kan ha användning för i framtiden, speciellt om de är små och inte så utrymmeskrävande.
Eftersom jag har vissa hamster-tendenser så valde jag att slänga min gamla slavcylinder för några år sedan.
3) Har du problem med din slavcylinder, så köp då hellre en rep sats. än att köpa en begagnad slavcylinder från skroten.
Risken finns att delen från skroten är lika dålig som den du har problem med.
4) När du byter bromsvätska (vilket du bör göra varannat eller vart tredje år) så glöm då INTE att även byta bromsvätska i den hydrauliska kopplingen.
Detta borde förlänga livslängden på komponenterna avsevärt. Med tiden blir det annars en svart, grumlig sörja i det hydrauliska kopplingssystemet.
5) Om du väljer att göra rent slavcylindern med hjälp av bromsrengöringsmedel, så glöm då INTE att fetta in den innan du sätter tillbaka den.
Om du glömmer att göra detta, så kommer slavcylindern tämligen omgående att ärga fast i växellådshuset/svänghjulskåpan.
Eftersom jag själv inte hade fettat in min cylinder (eller rättare sagt min meckar-kompis hade iNTE gjort detta) så blev jag tvungen att KAPA av den främre och den bakre delen av slavcylindern, för att sedan mha ett bågfilblad slitsa upp resten av cylindern och sedan slå ut den med dorn och hammare. Att försöka värma loss den med hjälp av en gasollåga fungerade inte för mig. Om det inte finns något fettlager så svetsas detaljerna mer eller mindre ihop och sitter MYCKET hårt. Usch!

Detta var historiken. Vad händer nu? Jo, jag har precis bytt koppling (lamell, tryckplatta och urtrampningslager).
Efter bytet hade jag problem att frikoppla och tog därför beslutet att återigen försöka mig på en ny rep. sats till slavcylindern.
(Mitt minne är inte det bästa, så jag hade glömt att min bil numera har en slavcylinder från en turbo.
Det förde med sig att jag nu har två rep. satser liggande…..)

Eftersom jag för en och en halv vecka sedan skulle iväg på långresa (Göteborg - Jämtland) tur och retur, så köpte jag en huvudcylinder till kopplingen på en skrot.
Den kostade 400:- och jag är nöjd med affären. (Bilen den kom ifrån hade bara gått 14.000 mil, så den borde vara i gott skick.)
Den nya huvudcylindern gjorde gott för trycket i systemet och jag gav mig iväg på långresan.
När vi lämnade Göteborg, så fick jag inte i växlarna. Kopplingen ville inte frikoppla. Detta hände redan efter 5 km av resan, så gissa om jag fick hjärt-snörp när det hände.
Uppe i Värmland hände samma sak ytterligare en (1) gång. Inte heller den gången var jag speciellt nöjd med situationen.
Förutom dessa två intermezzon så gick resan bra. Inga akuta kopplingsproblem under 150-mila-resan. Ok, kopplingen ville inte frikoppla till 100% alla gånger, men jag tog mig i varje fall fram. När jag kom tillbaka till Göteborg så upptäckte jag att bromsvätskebehållaren var halv-full. Jag fyllde på. Efter ett eller två dygn av stadkörning (ca 5 mil) så var bromsvätskan slut igen och varningslampan tändes. Jag blev stående på min parkeringsplats och fick bogsera bilen till garaget.

Under luftningsförsöken med rep. satsen för 22 mm slavcylindern (Turbo), så överraskades både jag och min kompis av att slavcylindern läckte som ett såll (trots spillrans ny rep. sats).
I ett läge var det som en nysning eller en champagne-korks-effekt. Vi kunde inte begripa hur detta kunde hända med en ny rep. sats. monterad. Vi tolkade det hela som att själva cylindern måste vara helt slut.

Trött på alla motgångar, så sågade jag därefter loss den fast-ärgade slavcylindern. En komplett (helt ny) slavcylinder monterades och vad tror ni hände? Jo, samma typ av nysningar/champangekorkseffekt kvarstod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! För att kunna såga loss den gamla slavcylindern så tryckte jag kopplingsgaffeln (hävarmen) åt sidan.
Efter lite lirkande så lossnade hela kopplingsgaffeln. Att sätta tillbaka den var ju inte det lättaste. Jag försökte både att montera den med borttagen kupolbult (pivot-punkt) och med kupol-bulten monterad. Jag lyckades nästan. Jag fick fila bort en liten kant på kopplingsgaffeln (inget som försvagade den) för att få dit den. När svänghjulskåpans dammskydd var avtaget, så såg jag att kopplingsarmen satt misstänkt långt bak (i det fyrkantiga hålet). Endast ca 5 mm var kvar till kanten. Nu kommer pudelns kärna: Slaglängden på den helt nya slavcylindern räcker inte till. Kolven hoppar så att säga ur och därav kommer "nysningarna". Vad tusan kan detta bero på? Kopplingsarmen ser inte böjd eller trasig ut, urtrampningslagret är köpt från Volvo och borde vara korrekt och jag är ganska säker på att jag monterat den rätt. Rent teoretiskt så skulle jag kunna lägga brockor under kupolbulten (pivotpunkten), men detta skall väl inte behövas. Slavcylindern går bara att montera på ett sätt. Lamellen kan rent teoretiskt vändas åt fel håll, men detta kan jag väl inte ha gjort, eftersom jag har kört med bilen. JAG ÄR VILSEN. HJÄLP MIG!

Kul läsning, va? Bilen står just nu upplyft i garaget och samlar damm. Suck!
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]