Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Undrar om det kan vara någon ide att lease en bil som privatperson?
Jag antar att man då har en fast månadskostnad som inkluderar allt utom bränsle? Även om det inte lönar sig ekonomiskt så är det väl så att man har en fast månadskostnad även om man skulle ha otur och få några extra dyra reparationer? Så tänkte mest på att det kan vara ett sätt att få fasta månadskostnader på samma sätt som om man väljer fast ränta på bostadslån eller fast elpris? Det lönar sig sällan men man får kontroll över kostnaden.
Finns det några bilfirman som erbjuder denna typen av lösning för privata?
av Lövet
Ja, Audi gör det, Volkswagen gör det, Toyota gör det.

Nackdelen är att räntan inte är avdragsgill vilket den är vid en avbetalning så även om den är lika hög som för en privatfinans så blir räntekostnaden 30% högre.

En ny bil har även helt fasta kostnader i 2 år i och med att den har garani.

Men visst kan det vara bekvämt att få lika stora fakturor varje månad. Någon ekonomisk fördel är det dock inte. Men bekvämt.
av yuphin
Jag skulle föredra leasing på en lite äldre bil, då det är då man kan råka ut för höga verkstadskostnader...men denna typen av leasing erbjuds kanske bara vid nybilsköp?
av Lövet
Jag har enbart sett det vid nyköp. Förstår helt att finansbolag inte vill ta över risken på begagnade bilar.
av yuphin
Hur är det om man är egenföretagare? Kan det då vara fördelaktigt även ekonomiskt att ha en leasingbil?
Användarvisningsbild
av Guligan
Många beg.bilar är ju också "momssmittade" och bör därför inte leasas ut.
av mikebike
yuphin skrev: Även om det inte lönar sig ekonomiskt så är det väl så att man har en fast månadskostnad även om man skulle ha otur och få några extra dyra reparationer?
Det finns/fanns även serviceavtal som innebär en fast kostnad för service och reparationer, men utan finansiering av bilköpet.
Även denna variant är endast för nya bilar.
av irie
mikebike skrev:Det finns/fanns även serviceavtal som innebär en fast kostnad för service och reparationer, men utan finansiering av bilköpet.
Även denna variant är endast för nya bilar.
Nja, inte riktigt sant. Åtminstonde Volvo erbjuder serviceavtal även på begagnat.

/irie
av Lövet
Serviceavtal, är det inte bara för servicar? Reparationer utanför service täcks väl inte?
av yuphin
andreas_lofgren skrev:Serviceavtal, är det inte bara för servicar? Reparationer utanför service täcks väl inte?
Så har jag fattat det och servicekostnaden på nya bilar är ju oftast mycket låg. Allt som inte ingår i servicen får man ändå betala själv.
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]