Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltoken skrev:Premium eller inte - Volvo är tvungna att rabattera bilarna för att bibehålla marknadsandelarna. Huvudkontotret (läs marknads- och försäljningsavdelningen) kommer att göra allt för att inte tappa 1:a platsen i försäljningsstatistiken.

Nu har man också ny chef (Jacoby) då gäller det att visa framfötterna så att inte hela ledningsgruppen ryker! Snacka om sent uppvaknande!

Gå in på blocket och se hur många fabriksnya V70 MY11 som står på olika lageruppställningar i Sverige.

Om inte ingenjörerna gör sitt arbete utan lutar sig tillbaka får marknad och försäljning se till att det händer något och i nuvarande läge finns endast priset kvar som konkurrensmedel på V70.

Just nu ser vi ett lite tafatt försök med reklamfilmer för S60/V60 R-design som rullar. Jag tror inte att det kommer att räcka även om reklambyrån har lovat att detta ska ta Volvo tillbaka till (den historiska) topplaceringen.

Om man är spekulant på en V70 kan man sitta lugnt i båten - priserna kommer att gå stadigt ner.

Och Ja Volvos premiumstämpel är beroende på prissättningen som man håller på att förlora kontrollen över.
Är allt detta något du vet, eller något du gissar?
Många i den här tråden gör ju bara halva matteläxan. Förväxla inte lägre nypris med billigare ägande! Skoda har fortfarande LÅNGT sämre andrahandsvärde än Volvo. Ta en titt på 4-5 år gamla bilar och jämför. Att Skodan är 30.000kr billigare som ny spelar liksom inte så stor roll när den är 80.000kr billigare begagnad.

Den dag den situationen ändras och tjeckerna lär sig att göra ljudisolering (Superb är fortfarande bullrig!) så kanske det blir dags att fundera ordentligt. Utrymme och kvalitetskänsla har de ju redan fixat.
Jag är av samma uppfattning, V70 måste reas ut i ökande grad om inte faceliften gör ett rejält ryck. Tror dock inte att det har med ingenjörerna att göra utan med direktiv och förutsättingar av begränsande karaktär.

Personligen hoppas jag Volvo nu satsar på stolar av den gamla goda kalibern, typisk Fordbesparing jag inte kan tänka mig att Volvos ingenjörer uppskattade. Svensson med lite längd i kroppen undrar varför det inte finns stolsdyna under låren? Ungefär som att få en Fordplattform som inte är designad för gasdrift och nästan hela bagageutrymmet försvinner vid en dyr eftermarknadskonvertering. Tjänstebilsintresset pga miljörabatter försvann till stora dela där och Passat med gasdrift kan säljas till höga priser och volymer istället.

Att ha en dyr prislista med stora rabatter är också lite mysko. Tjänstebilisterna uppskattar inte det kan jag tänka mig, och privatköparna ryggar tillbaka och vänder kosan mot något billigare istället utan att ens få reda på de kampanjer som pågår under täcket. Tänker på D5 AWD kampanjen som bör kunna locka tillbaka några Passatköpare om de skulle slå på trumman. Men då spricker väl hela prislistan, en D3 skulle bli osäljbar.
andreas_lofgren skrev:Många i den här tråden gör ju bara halva matteläxan. Förväxla inte lägre nypris med billigare ägande! Skoda har fortfarande LÅNGT sämre andrahandsvärde än Volvo. Ta en titt på 4-5 år gamla bilar och jämför. Att Skodan är 30.000kr billigare som ny spelar liksom inte så stor roll när den är 80.000kr billigare begagnad.

Den dag den situationen ändras och tjeckerna lär sig att göra ljudisolering (Superb är fortfarande bullrig!) så kanske det blir dags att fundera ordentligt. Utrymme och kvalitetskänsla har de ju redan fixat.
För den intresserade fick jag höra att från och med vecka 1 (produktion) har Superb fått förbättrad ljudisolering. En sådan lär dock inte gå att provköra ännu kan tänkas.

Helt rätt med resonemanget ovan. Audi har idag löjligt bra andrahandsvärde, titta på Q5 eller A4 allroad på blocket exempelvis. Låg totalkostnad, men att köpa samma bil idag ny ger sannolikt en helt annan kostnadsbild. Trycket är över om ett par år.
Gissar vad?
Volvo har haft en betryggande förstaplats i försäljningen sen jag föddes (jag är 45 år). Länge sålde man fler än dubbelt så många bilar som nr2.
Nu kommer hotet från VW-gruppen och det är inte nya Passat som har tagit sig in på förstaplatsen i januari, det är Golf en modell som byts ut i slutet av nästa år. Passat i kombiutförande kommer naturligtvis att bli en konkurrent till Volvo både på privat- och tjänstebilsmarknaden. Efter sommaren kommer nya A6 Avant som blir en tuff konkurrent på tjänstebilssidan.
Jag hoppas verkligen att faceliften på V70 blir tillräckligt attraktiv för att hålla konkurrenterna ifrån sig. Men det blir tufft och det är ingen svår gissning i februari att man måste till med prissänkningar för att bli av med MY11 innan MY12 kommer om några månader.
De röda sluttande pilarna på blocket är många..

Det är min egen åsikt att man är minst 1 år för sen med modellbytet på V70 men även V60s arvtagande av V50. 1 år är lång tid i dessa sammanhang men jag (egen gissning) är ganska säker på att Volvo med Jacoby vid rodret kommer att fixa en framflyttad marknadsposition inte bara i Sverige utan på de flesta av Volvos marknader inkl China.
Volvos varumärke är extremt starkt Worldwide!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]