Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Kolla vad som ingår i dom priserna Krollspell.....

Jag kollade på A6 4,2Q och BMW 550XI när jag köpte S80 V8 Executive. Det var inga priser man kunde jämföra......
Nu pratar jag inte udda Executive utan standard S80 V8 vs standard BMW 540.

Min fråga är då vad är det som BMW 540 saknar av värde jämfört med en stadardutrustad S80 V8, förutom AWD och automat (ej jämförbar ens, BMW har 8 vx) ? I Standardutrustning till S80 ingår inget av säkerhetspakteten, inte taklucka, inte keyless, inte elstol passagerare, inte metallic etc.

BMW har däremot en massa standard som inte S80 V8 hade t ex elstolar på båda sidor, 4 zons klima, separata digital temp inställningar för baksätespassagerare, Uppvärmda spolarmunstycken, Däcktrycksmätare, Progressiv servostyrning samt keyless start.

Vad är det som Du tycker skiljer?
perhall skrev:
Krollspell skrev:
perhall skrev:
Nu är ju S80 V8 (som just slutat byggas) åter billigare än jämförbara BMw 5-SERIE, vilket väl stöder mitt resonemang snarare än förkastar det. Jag vill mena att Volvo 2008 fortfarande hade premiumpris på alla modeller, nu bara på vissa (XC60 t ex).
PH
Jag blir inte klok på ditt resonemang.. Vad är det som inte är premiumpris på S80 V8? Den kostade 2010 506 000 kronor och motsvarande BMW 540 (utan AWD) kostade 494 000 kronor. Jag kan inte då tycka att S80 V8 är billigare än motsvarande BMW än mindre att prisglappet ökat..?

BMW 530i 2010 kostade 419 000 kronor och kan då jämföras med S80 T6 som kostade 416 000 kronor, jag fattar inte då heller vad du menar med att Volvo blivit billigare?

Den här typen av jämförelser påstår jag är mycket haltande och inte på nått sätt representativ för prisutvecklingen. Priserna är oftast höga när en ny modell introduceras för att sen näst intill ligga kvar på samma nivå tills modellen fasas ut. Man kan ju anta att ett helt gäng Volvomodeller börjar närma sig sitt slut och därför kommer inte längre några större prisjusteringar. Dit hör förmodligen S80, V70, och definitivt S40/V50, C30, C70 och åldermannen XC90.

XC60 och S60/V60 som är helt nya modeller ligger däremot högst upp i sin förmodade prisskala.

Jag har gjort en ordentlig genomgång, du jämför två modeller och den jämförelsen är ju inte rimlig. 530i manuell 272 hk naken 419 000 mot S80 T6 286/304 hk dubbelturbo aut AWD helskinn elstol och hela summumpaketet. Det rimliga är ju att jämföra med 535i som finns nu (det är den jämförelse som sker i andra trådar) och då börjar den på 452000, men säkert kring 550 med det som ingår i S80 T6.

Och S/V60 som du nämner är ju på sitt första år långt billigare än 3-serien, som är inne på sitt sista (eller om det är näst sista).

Jag ville visa hur VOlvo ligger till jfr med konkurrenterna i pris nu och för 10 (men det blev drygt 9) år sen. Har svårt att se hur ett par lösa iakttagelser, som dessutom i sak är IMHO fel, kan ha större värde än min systematiska genomgång.
PH

Min fråga blir då samma till dig, vad är det som BMW 535 saknar av värde jämfört med en stadardutrustad S80 T6, förutom AWD och automat (ej jämförbar ens, BMW har 8 vx) ? I Standardutrustning till S80 T6 ingår inget av säkerhetspakteten, inte taklucka, inte keyless, inte elstol passagerare, inte metallic etc.

BMW har däremot en massa standard som inte S80 T6 hade t ex elstolar på båda sidor, Uppvärmda spolarmunstycken, Däcktrycksmätare, Progressiv servostyrning samt keyless start.
Steff 99 skrev:Det finns nog inte många 550i som säljs med bruttopris under 800.000.
Vem har snackat om 550? Volvo har ingen jämförbar modell.
535i har inte riktiga elstolar utan bara delvis elstolar (längdinställningen är manuell, det finns inget minne etc.), inte heller nån riktig keyless (den har startknapp men ingen keyless för dörröppningen)

Ja, T6 har ju t ex skinn (+22 i BMW)

Men det intressanta tycker jag ändå är att Volvo är prisvärda bilar, och det är väl därför vi är så många här som intresserar oss... har svårt att tro att Passat eller Avensis samlar lika många entusiaster. Och det finns mycket "spec-glädje" här och annat. Kort sagt: Volvo är schysstare än de flesta bilar men når inte riktigt BMW, Merca, Audi i de flesta fall. En bra medelväg till rimliga priser./PH
perhall skrev: Men det intressanta tycker jag ändå är att Volvo är prisvärda bilar, och det är väl därför vi är så många här som intresserar oss... har svårt att tro att Passat eller Avensis samlar lika många entusiaster. Och det finns mycket "spec-glädje" här och annat. Kort sagt: Volvo är schysstare än de flesta bilar men når inte riktigt BMW, Merca, Audi i de flesta fall. En bra medelväg till rimliga priser./PH
Bra sammanfattning!
Någon journalist sade för några år sedan att Volvo och Saab försökte tävla i en helt egen klass som eg inte finns. Den är vad som idag skulle kallas upcoming premium. På den tiden var ex passat långt från premium men Passat har hämtat in på Volvo under åren. Så även Mondeo även om jag tycker den har ännu mer kvar.

På jag hävdar att Volvo stått kvar och stampat på samma relativa plats även om alla bilar givetvis utvecklats. Passat och för att inte tala om Skoda har tagit stora kliv framåt.
Krollspell skrev:
Steff 99 skrev:Det finns nog inte många 550i som säljs med bruttopris under 800.000.
Varför jämföra men något som slutade att tillverkas 2004 - 2005 som 540 gjorde !!
Trevlig attityd... :roll: någon som trampat dej på tårna??
Premium eller inte - Volvo är tvungna att rabattera bilarna för att bibehålla marknadsandelarna. Huvudkontotret (läs marknads- och försäljningsavdelningen) kommer att göra allt för att inte tappa 1:a platsen i försäljningsstatistiken.

Nu har man också ny chef (Jacoby) då gäller det att visa framfötterna så att inte hela ledningsgruppen ryker! Snacka om sent uppvaknande!

Gå in på blocket och se hur många fabriksnya V70 MY11 som står på olika lageruppställningar i Sverige.

Om inte ingenjörerna gör sitt arbete utan lutar sig tillbaka får marknad och försäljning se till att det händer något och i nuvarande läge finns endast priset kvar som konkurrensmedel på V70.

Just nu ser vi ett lite tafatt försök med reklamfilmer för S60/V60 R-design som rullar. Jag tror inte att det kommer att räcka även om reklambyrån har lovat att detta ska ta Volvo tillbaka till (den historiska) topplaceringen.

Om man är spekulant på en V70 kan man sitta lugnt i båten - priserna kommer att gå stadigt ner.

Och Ja Volvos premiumstämpel är beroende på prissättningen som man håller på att förlora kontrollen över.
Steff 99 skrev:
Krollspell skrev:
Varför jämföra men något som slutade att tillverkas 2004 - 2005 som 540 gjorde !!
Trevlig attityd... :roll: någon som trampat dej på tårna??
540 fanns väl långt senare än så? Men kanske mycket ovanlig i Sverige.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]