- mån 14 feb 2011, 19:36
#499400
I torsdags hämtade jag min nya XC60: D5 Summum med "extra allt" (jag är tekniknörd...), och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter så långt. Men först like bakgrund: jag är 60+, inte speciellt biltokig, men gammal IT-gubbe, och gillar därför allt som går att knappa på. Senast jag hade en Volvo var i början på 80-talet (245 för att få plats med ungar, cyklar mm). Sedan dess har jag haft 3 Saab och nu senast en BMW 318.
När det nu var dags att välja ny bil, så började jag fundera på en Crossover/SUV, dels för att jag inte längre vill krypa NER i en bil och sätta mig, dels för att jag vill ha en säker bil med fyrhjulsdrift. Jag tittade först på gruppen Honda CRV, Nissah Qashqai men bestämde mig sen för att gå upp ett steg till gruppen XC60, BMW X3/X5 och Audi Q5. Av någon anledning var jag inte riktigt inne på Volvo från början, det var faktiskt hustrun som tyckte jag skulle titta närmare på den, och efter att ha läst lite tester och provkört så beställde jag i oktober. Vi hade långa diskussioner om färg: Jag ville ha Electric Silver Metallic, nustrun svart eller Saville Grå. Men jag ville absolut ha den ljusa läderklädseln, och då fick det bli Savillegrå. Och det är jag nu väldigt nöjd med.
I torsdags, när jag hämtade bilen, kom snön! Det vräkte ner. Men bilen gick som på räls i snöyran hem till Vaxholm. Jag vet inte riktigt vad jag skall likna det vid, och det är ju första gången jag äger/kör fyrhjulsdrift. Men känslan var helt underbar! Så motor och väghållning är jag supernöjd med. Låt mig nu gå igenom finesserna i de olika teknikpaketen och mina egna subjektiva värderingar:
Motor D5, automat, AWD: Underbar och lätt att köra. Och på några ställen där det var bakmark kunde jag gasa på och känna att det finns krut i motorn. Får se om jag ändå skaffar Polestar så småningom. jag kompletterade dock med "Hastighetsberoende servo", lite USA-känsla att vrida ratten med pekfingret när man parkerar.
City Safety, och DSTC: Ja, det vet man ju inte om det funkar bra förrän det är dags... Och man vill ju inte testa alltför realistiskt.
Momentum:
- Aktiva Xenon-ljusen är en ENORM skillnad mot dom gamla trötta strålkastarna i min 10 år gamla BMW.
. Handsfree Bluetooth till telefonen: Hur har man kunnat klara sig utan det förut?
- Parkeringhjälp bak: Hade det på BMW, ovärderligt. Kompletterade med P-hjälp fram på Volvon!
Summum:
- Läderklädesel var egentligen det jag ville åt. Mycket praktiskt med barnbarn som äter glass i bilen...
- El manövrerad förarstol: Ja, både min fru och jag är ganska korta och har hela tiden högsta läget, så vi har egentligen inte så stor nytta av det.
- Elektriskt infällbara backspeglar. Mja, kul att ha, kanske om man står i stan för att slippa karatesparkar, men kanske inte annars...
Driver supportpaket:
- Adaptiv farthållare: Fungerar superbra. I morse tog jag häng på Vaxholmsbussen, och sen var det bara att koppla av. Och på motorvägen skötte den sig perfekt vid stop-and-go i kökörning! Det trodde jag inte!
- Avståndskontroll (använder samma avståndsmätare som ovan) och kollisionsvarnare är också skönt att ha, när man börjar bli gammal och får sämre reaktionsförmåga
.
-BLIS: något tveksamt: Det blinkar till samtidigt som man ser den omkörande bilens ljus i backspegeln. Men kanske förhindrar det nån slarvig omkörning eller obetänksamt filbyte.
- Driver Alert och Lane departure Warning är väl däremot mer tveksamt om de fyller så mycket funktion.
Teknikpaket HP Sound med RTI:
- Navigatorn ville jag bara ha! Har haft många lösa GPSer under årens lopp, men är sååå trött på alla sladdar och provisoriska monteringar. Och den nya navigatorn (produktion efter v 46 2010) är riktigt bra. Tumhjulet på ratten funkar utmärkt. Inte mycket att anmärka på (förutom att hastighetskameror och varningar saknas).
- PCC (nyckellöst lås- och startsystem). Mycket praktiskt, tycker särskilt hustrun som slipper gräva i handväskan. Jag står fortfarande utanför bilen och fumlar efter nycklarna i fickan innan jag kommer på att jag inte behöver...
Till detta tog jag också back-kameran som jag gillar skarpt. Har lite besvärlig utfart från carporten, och då är den skön att ha.
För barnbarnen tog jag integrerade bälteskuddar bak, mycket bra utsikt för dom, och man slipper dom där lösa tillsatserna.
På stylingsidan tog jag skidplates bak, running boards på sidorna (bra för barnbarnen att kliva på). På förslag från säljaren tog jag också stänkskydd fram och bak, håller den mörka bilen något snyggare. Ja, och så tog jag delbar dragkrok för att kunna köra till tippen...
Är det då nåt jag saknar? Ja, jag tog inte elektrisk baklucka, säljaren avrådde, sa att luckan är tung, och det är tveksamt om motorn håller bilens livslängd. Men jag saknar det...
När det nu var dags att välja ny bil, så började jag fundera på en Crossover/SUV, dels för att jag inte längre vill krypa NER i en bil och sätta mig, dels för att jag vill ha en säker bil med fyrhjulsdrift. Jag tittade först på gruppen Honda CRV, Nissah Qashqai men bestämde mig sen för att gå upp ett steg till gruppen XC60, BMW X3/X5 och Audi Q5. Av någon anledning var jag inte riktigt inne på Volvo från början, det var faktiskt hustrun som tyckte jag skulle titta närmare på den, och efter att ha läst lite tester och provkört så beställde jag i oktober. Vi hade långa diskussioner om färg: Jag ville ha Electric Silver Metallic, nustrun svart eller Saville Grå. Men jag ville absolut ha den ljusa läderklädseln, och då fick det bli Savillegrå. Och det är jag nu väldigt nöjd med.
I torsdags, när jag hämtade bilen, kom snön! Det vräkte ner. Men bilen gick som på räls i snöyran hem till Vaxholm. Jag vet inte riktigt vad jag skall likna det vid, och det är ju första gången jag äger/kör fyrhjulsdrift. Men känslan var helt underbar! Så motor och väghållning är jag supernöjd med. Låt mig nu gå igenom finesserna i de olika teknikpaketen och mina egna subjektiva värderingar:
Motor D5, automat, AWD: Underbar och lätt att köra. Och på några ställen där det var bakmark kunde jag gasa på och känna att det finns krut i motorn. Får se om jag ändå skaffar Polestar så småningom. jag kompletterade dock med "Hastighetsberoende servo", lite USA-känsla att vrida ratten med pekfingret när man parkerar.
City Safety, och DSTC: Ja, det vet man ju inte om det funkar bra förrän det är dags... Och man vill ju inte testa alltför realistiskt.
Momentum:
- Aktiva Xenon-ljusen är en ENORM skillnad mot dom gamla trötta strålkastarna i min 10 år gamla BMW.
. Handsfree Bluetooth till telefonen: Hur har man kunnat klara sig utan det förut?
- Parkeringhjälp bak: Hade det på BMW, ovärderligt. Kompletterade med P-hjälp fram på Volvon!
Summum:
- Läderklädesel var egentligen det jag ville åt. Mycket praktiskt med barnbarn som äter glass i bilen...
- El manövrerad förarstol: Ja, både min fru och jag är ganska korta och har hela tiden högsta läget, så vi har egentligen inte så stor nytta av det.
- Elektriskt infällbara backspeglar. Mja, kul att ha, kanske om man står i stan för att slippa karatesparkar, men kanske inte annars...
Driver supportpaket:
- Adaptiv farthållare: Fungerar superbra. I morse tog jag häng på Vaxholmsbussen, och sen var det bara att koppla av. Och på motorvägen skötte den sig perfekt vid stop-and-go i kökörning! Det trodde jag inte!
- Avståndskontroll (använder samma avståndsmätare som ovan) och kollisionsvarnare är också skönt att ha, när man börjar bli gammal och får sämre reaktionsförmåga

-BLIS: något tveksamt: Det blinkar till samtidigt som man ser den omkörande bilens ljus i backspegeln. Men kanske förhindrar det nån slarvig omkörning eller obetänksamt filbyte.
- Driver Alert och Lane departure Warning är väl däremot mer tveksamt om de fyller så mycket funktion.
Teknikpaket HP Sound med RTI:
- Navigatorn ville jag bara ha! Har haft många lösa GPSer under årens lopp, men är sååå trött på alla sladdar och provisoriska monteringar. Och den nya navigatorn (produktion efter v 46 2010) är riktigt bra. Tumhjulet på ratten funkar utmärkt. Inte mycket att anmärka på (förutom att hastighetskameror och varningar saknas).
- PCC (nyckellöst lås- och startsystem). Mycket praktiskt, tycker särskilt hustrun som slipper gräva i handväskan. Jag står fortfarande utanför bilen och fumlar efter nycklarna i fickan innan jag kommer på att jag inte behöver...
Till detta tog jag också back-kameran som jag gillar skarpt. Har lite besvärlig utfart från carporten, och då är den skön att ha.
För barnbarnen tog jag integrerade bälteskuddar bak, mycket bra utsikt för dom, och man slipper dom där lösa tillsatserna.
På stylingsidan tog jag skidplates bak, running boards på sidorna (bra för barnbarnen att kliva på). På förslag från säljaren tog jag också stänkskydd fram och bak, håller den mörka bilen något snyggare. Ja, och så tog jag delbar dragkrok för att kunna köra till tippen...
Är det då nåt jag saknar? Ja, jag tog inte elektrisk baklucka, säljaren avrådde, sa att luckan är tung, och det är tveksamt om motorn håller bilens livslängd. Men jag saknar det...