Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av johan086
Har precis köpt en ny V50, och funderar kring hur jag bäst skall behandla lacken.

Är lite tveksam till lackkonservering, känns lite dyrt helt enkelt plus att jag alltid har grejat med vaxning och sånt själv på tidigare bilar. Vad är er åsikt om lackkonservering av en ny bil?

Om man väljer att göra jobbet själv, vilka moment bör man ha som årliga rutiner för att hålla lacken i fint skick? Förr på mina gamla bilar var rutinen: Avfettning => Polering => Vaxning.

Man behöver väl knappast polera lacken på en ny bil? Det skall tilläggas att jag har metallic-lack.

Är avfettning + vaxning ett bra val ca 2 ggr per år?

MVH
Johan
Användarvisningsbild
av Jill
Det är ju du som ska vara nöjd!
Anser du att lackskydd är värt, so "go for it".
Anser du att din bil är repig eller att du kanske vill ha bort tvättrepor, så polera den.

Jag anser att alla nybilar skall lackskyddas med ett ordentligt 2.komp.skydd. Det skyddar bättre än allt annat och höjer andrahandsvärdet.

Vill du pilla lite själv så finns många möjligheter,
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... at&catId=5
http://www.gmcardetailingwebshop.se/search.php?tag=vax
Användarvisningsbild
av epostaren
Ditec har jag haft på mina 4-5 senaste bilar och så även på min ny V70. Ditec-behandlingen gör man så snart som möjligt efter man fått bilen, sedan behöver man inte bekymra sig om att putsa bilen mer. På vinten avfettar man och tvättar och den är som ny igen. På sommaren tvättar man som vanligt. Sålde min svarat Peugeot 407SW som såg ut som ny fast den hade några år på nacken. Skulle aldrig låta bli att Ditec-behandla, för det är så tråkigt att putsa...
av rd350
Går bra att lackbehandla en ny bil men vaxar man som du sa två gånger om året lär du inte märka nån skillnad. Kan du undvika avfettning så gör det, den tvättar bort allt vax och påverkar även hålrumsbehandlingen (rostskyddet) negativt.
av PutsarHasse
johan086, eftersom du tydligen gärna gör jobbet själv så skulle jag rekommendera Ultima Paint Guard Plus http://www.gmcardetailingwebshop.se/vax ... 118ml.html väldigt snabbt och lätt att lägga på utan maskin, har en mycket god hållbarhet och man kan lägga lager på lager.
Det går inte att jämföra med ett vax för detta håller åtskilliga kallavfettningar och alkalisk avfettningar.
Jag har 5 lager på min bil och det senaste lagret la jag i slutet på september och avrinningen är fortfarande mycket bra, dvs att där finns fortfarande ett fullgott skydd.
av Sjuksköterskan
Hej !

Kan bara instämma med "Putsar Hasse". Jag använder också Ultima PaintGuard Plus och är fantastiskt belåten ! Bara att tvätta bilen kliniskt ren och låta den torka, sedan tar det bara 10 minuter att lägga på ett lager lackskydd för hand på bilen och resultatet är strålande. Ingen polermaskin eller annat behövs, bara polersvampen och flaskan som följer med i förpackningen. Brukar också låta produkten härda i något dygn och sedan lägga på ett lager till för lång hållbarhet. Magnifikt ! :-)-)

/Sjuksköterskan
Användarvisningsbild
av opA
Jag blev sugen på de där Ultima.. någon som kan ge tips på vart de kan köpas för en så billig peng så möjligt ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag ansluter till "hyllningskören" :wink: Ultima Paint Guard Plus funkar klockrent! Det kostar nästan exakt lika mycket var man än köper det. 250-260kr för den flaskan är ett bra pris. Jag har haft min i snart två år och har halva kvar.....
Användarvisningsbild
av Carina
Jag är en av dom med som verkligen gillar detta medel av fler anledningar än en
Lätt att lägga på
Drygt... har den lilla flaskan... har gjort massor av bilar med det massor kvar. Man blir förvånad hur lite det går åt varje gång :-)-)
Du kan (som med fler andra medel) lägga lager på lager..
Har det som "balsam" på min bil när jag har tvättat den (fast jag sköljer inte ur efter :lol: )

Har du bara en ordentlig polering/repfri lack i botten så kommer du snart upptäcka skillnaden i lacken

Du kommer få bra avrinning, gött glid i lacken,fin blänka som t.om kan få en ljus lack att gnistra :-)

Sen VET jag att det finns folk som inte tycker om detta medel även det av fler anledningar än en, men vill man inte lägga en förmögenhet direkt på en konservering tycker iallafall jag att detta är ett jäkligt (ursäkta svordommen)bra alternativ!
Sen ska man givetvis prova sig fram.... alla tycker inte lika...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]