Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#499283
sweborn skrev:Jag anser att Skoda kan jämföras med både Volvo och Mercedes som exempel. Det är bara att provköra och se vad som känns mysigast/prisvärdast/rymligast eller vad som nu prioriteras. Motor/knappar vs. status. Ford Mondeo bör egentligen plocka många V70-spekulanter på pris kontra släktskap, men har inte nämnts i denna tråd så mycket?

En billigare vardagsbil ger på sikt en 911SC -> 911 3.2 -> 911 Turbo osv i garaget om man ser på alternativkostnaden. Jag själv är dock inte intresserad av Ford, tyvärr, så det blir ingen Porsche Turbo på ett tag.
Jämföras med Mercedes? Du har förmodligen aldrig kört en Skoda lr så är ditt inlägg bara som larv för att röra om lite. En Skoda har absolut inget att erbjuda förutom ett lägre pris.
#499289
kave skrev:Personligen tycker jag senaste E-klassen känns snarast japansk i inredningen med sina spinkiga reglage och blanka plast överallt.
I det avséendet är Skoda mer Premium än MB.
håller med fullständigt,har ägt 3 e-klassare genom åren och den bästa av dom var en e-260 -91,och den sämsta en e-320 -96 som rostade sönder o var fullt med billig plast(men den gick som en dröm)
#499290
Jag håller med, Volvo är inte premium på MB, BMW eller Audi nivå.

Den är dock inte nere på Skoda eller Citroen nivå.

Så vilka är Volvo's direkta konkurenter?

VW? Honda? Saab?

OT: Men håller också med om att det gick utför efter mitten på 90 talet för MB, 124 och 140 var sista riktiga MB, MEN, jag tycker att det har börjat likna något nu igen de senaste par åren.
#499294
Krollspell skrev:
sweborn skrev:Jag anser att Skoda kan jämföras med både Volvo och Mercedes som exempel. Det är bara att provköra och se vad som känns mysigast/prisvärdast/rymligast eller vad som nu prioriteras. Motor/knappar vs. status. Ford Mondeo bör egentligen plocka många V70-spekulanter på pris kontra släktskap, men har inte nämnts i denna tråd så mycket?

En billigare vardagsbil ger på sikt en 911SC -> 911 3.2 -> 911 Turbo osv i garaget om man ser på alternativkostnaden. Jag själv är dock inte intresserad av Ford, tyvärr, så det blir ingen Porsche Turbo på ett tag.
Jämföras med Mercedes? Du har förmodligen aldrig kört en Skoda lr så är ditt inlägg bara som larv för att röra om lite. En Skoda har absolut inget att erbjuda förutom ett lägre pris.
Körde en Superb kombi för en vecka sedan, du bör ta en provtur i en sådan. En otrolig blöjtransport för de pengarna. Men poängen var inte att en Skoda är lika tillfredsställande som en Mercedes, exempelvis en E-klass kombi. För familjer med barn tror jag Superb tar kunder från många fabrikat när de upptäcker att kombinationen tysk premiumteknik och stora utrymmen finns att få för billiga pengar. Men främsta konkurrenten till Volvo är nog VW om man ser till VAG-fabrikaten.
Senast redigerad av 1 sweborn, redigerad totalt 0 gånger.
#499296
Krollspell skrev:
perhall skrev:Jag önskar jag kunde skicka dig hela vår utredning men tyvärr...

Nybilspriser 2002 (RSV).:
S80 2,9 204 hk 323900
Audi A6 3,0 220 hk 331500
BMW 525i 192 hk 317000

Volvo V70 2,4 Addition 263900
Audi A6 Avant 2,4 V6 270200
BMW 520i touring 314500

XC90 D5 163 hk aut 398800
XC90 2,5T 200 hk aut 398800
MB ML270CDI aut 393900
MB ML320 aut 411500
BMW X5 3,0 404000
BMW X5 3,0d 404000

Volvo S40 1,6 Addition 181900
BMW 316i sedan 209900
Audi A4 1,6 208800

Inga större prisskillnader - jämför med en nybilsprislista idag!
PH
Du pratade om år 2000 nu vart det 2002 i stället. Tittar man på bilpriserna under hela 1980 och 90 talet så var skillnaden oftast stor mot Volvo.

1990 kostade t ex en 740 Turbo 189 000 kronor, motsvarande BMW 535i kostade 326 100 kronor. 1995 kostade en 940 Turbo 202 000 kronor, motsvarande BMW 525i kostade 322 000 kronor.
Men 2008 kostade en S80V8 AWD 501 900 kr och en mostvarande BMW 540 471 500kr. (utan AWD)

Så din jämförelse är tämligen haltande, men sett över tiden kan man säga att BMW, Merca och även Audi (från 1983) varit betydligt dyrare än vad Volvo varit, Mercedes utom tävlan.

Sen vet jag inte vad bilpriserna har med premium att göra? Det är ju samma förkastliga trick som Saab nu försöker göra, man säljer samma Opel/Buick baserade bil med rena fantasipriser, inte är väl Saab premium för det?

Notera även att en BMW 525 2011 enligt dina uppgifter är 5 000 kronor billigare än vad den var 1995, detsamma gäller Audi A6 2.8 (3.0 fanns inte) kostade 1 000 kr mer 1995 då den kostade 332 500 utan quattro.

Nej nu slutar vi jämföra prisfall mellan märken för så här kan man sitta länge och jämföra. Så jag hävdar fortfarande att Volvo inte är billigare generellt sätt idag än vad BMW, Audi är.

Så här kan man sitta länge att göra en tämligen meningslös jämförelse, och den har inget med premium att göra, lika lite som Skoda har det.
Jag pratade aldrig om 2000 jag pratade om för 10 år sen, sen hittade jag listan från januari 2002.

Jag tycker inte att jämförelsen är meningslös, även om man naturligtvis kan ha synpunkter i detalj.

Jag har heller inte kommit upp med någon uppgift om BMW 525 2011, en modell som f ö inte finns längre. Varken med 184 eller 193 hk.

Att pris inte har med premium att göra är ju ungefär som att säga att våra köp inte påverkas ett dugg av vilka varumärken som sitter på grejerna...

Nu är ju S80 V8 (som just slutat byggas) åter billigare än jämförbara BMw 5-SERIE, vilket väl stöder mitt resonemang snarare än förkastar det. Jag vill mena att Volvo 2008 fortfarande hade premiumpris på alla modeller, nu bara på vissa (XC60 t ex).
PH
#499464
perhall skrev:
Nu är ju S80 V8 (som just slutat byggas) åter billigare än jämförbara BMw 5-SERIE, vilket väl stöder mitt resonemang snarare än förkastar det. Jag vill mena att Volvo 2008 fortfarande hade premiumpris på alla modeller, nu bara på vissa (XC60 t ex).
PH
Jag blir inte klok på ditt resonemang.. Vad är det som inte är premiumpris på S80 V8? Den kostade 2010 506 000 kronor och motsvarande BMW 540 (utan AWD) kostade 494 000 kronor. Jag kan inte då tycka att S80 V8 är billigare än motsvarande BMW än mindre att prisglappet ökat..?

BMW 530i 2010 kostade 419 000 kronor och kan då jämföras med S80 T6 som kostade 416 000 kronor, jag fattar inte då heller vad du menar med att Volvo blivit billigare?

Den här typen av jämförelser påstår jag är mycket haltande och inte på nått sätt representativ för prisutvecklingen. Priserna är oftast höga när en ny modell introduceras för att sen näst intill ligga kvar på samma nivå tills modellen fasas ut. Man kan ju anta att ett helt gäng Volvomodeller börjar närma sig sitt slut och därför kommer inte längre några större prisjusteringar. Dit hör förmodligen S80, V70, och definitivt S40/V50, C30, C70 och åldermannen XC90.

XC60 och S60/V60 som är helt nya modeller ligger däremot högst upp i sin förmodade prisskala.
#499497
Krollspell skrev:
perhall skrev:
Nu är ju S80 V8 (som just slutat byggas) åter billigare än jämförbara BMw 5-SERIE, vilket väl stöder mitt resonemang snarare än förkastar det. Jag vill mena att Volvo 2008 fortfarande hade premiumpris på alla modeller, nu bara på vissa (XC60 t ex).
PH
Jag blir inte klok på ditt resonemang.. Vad är det som inte är premiumpris på S80 V8? Den kostade 2010 506 000 kronor och motsvarande BMW 540 (utan AWD) kostade 494 000 kronor. Jag kan inte då tycka att S80 V8 är billigare än motsvarande BMW än mindre att prisglappet ökat..?

BMW 530i 2010 kostade 419 000 kronor och kan då jämföras med S80 T6 som kostade 416 000 kronor, jag fattar inte då heller vad du menar med att Volvo blivit billigare?

Den här typen av jämförelser påstår jag är mycket haltande och inte på nått sätt representativ för prisutvecklingen. Priserna är oftast höga när en ny modell introduceras för att sen näst intill ligga kvar på samma nivå tills modellen fasas ut. Man kan ju anta att ett helt gäng Volvomodeller börjar närma sig sitt slut och därför kommer inte längre några större prisjusteringar. Dit hör förmodligen S80, V70, och definitivt S40/V50, C30, C70 och åldermannen XC90.

XC60 och S60/V60 som är helt nya modeller ligger däremot högst upp i sin förmodade prisskala.

Jag har gjort en ordentlig genomgång, du jämför två modeller och den jämförelsen är ju inte rimlig. 530i manuell 272 hk naken 419 000 mot S80 T6 286/304 hk dubbelturbo aut AWD helskinn elstol och hela summumpaketet. Det rimliga är ju att jämföra med 535i som finns nu (det är den jämförelse som sker i andra trådar) och då börjar den på 452000, men säkert kring 550 med det som ingår i S80 T6.

Och S/V60 som du nämner är ju på sitt första år långt billigare än 3-serien, som är inne på sitt sista (eller om det är näst sista).

Jag ville visa hur VOlvo ligger till jfr med konkurrenterna i pris nu och för 10 (men det blev drygt 9) år sen. Har svårt att se hur ett par lösa iakttagelser, som dessutom i sak är IMHO fel, kan ha större värde än min systematiska genomgång.
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]