Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:Fyller du på till max sträcket på en bil med lilla oljestickan (hör inte hemma i denna forumsavdelning) så kommer (är risken överhängande) motorlampan att tända, när motorn blir varam. på grund av hög oljamängd.
Tja Carman, det kan du ha rätt i... men då menar du den senaste generationen dieslar (där bränslespädning faktiskt lär kunna förekomma). Den där kunden inte skall fylla på och/eller kolla med hjälp av stickan utan med instrumenteringen, och instrumenteringen också använder givaren för att varna för hög oljenivå för att förhindra dödgång....och som sagt ligger i en annan forumsdel.

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
JörgenB skrev:En bil ska fyllas till max allt annat är för lite. Jag har i alla år alltid toppfyllt bilar, hojar, mopeder och alla andra motorer. Max nivå är där oljemängden ska ligga, varken mer eller mindre, nivån kan dock sjunka till min men inte mer än så.
Att blanda in bränsle utspädning mm är en annan historia, då har man andra bekymmer och ska inte justera oljenivån efter det.

Skulle jag få tillbaka bilen efter en service och det bara var fyllt till halva stickan så skulle jag bli förbannad.

Vist ka man fylla på till max, med lite modifikation, Oljemängden ska aldrig överskrida max, det är lixom max till låten oljemängd. Om du fyller på en kall motor till max, så blir mängden över max när motorn är varm
Användarvisningsbild
av Fisch
Oljan är, mig veterligen, alltid kall när den fylls på (dvs aldrig uppvärmd). Oljan expanderar när den blir varm.

En beräkning...

5 liter ny olja. (V0)
Oljans temperatur vid påfyllning 20 grader C. (t0)
Expansionskoefficient 0,0007 1/C. (β)
Oljan antas ha 80 grader när motorn är varm. (t1)

Volymförändringen är dV = V0 β (t1 - t0) m3

dV = 0,005*0,0007*(80-20) = 0,00021 m3 = 0,21 dm3 = 0,21 liter

När oljan är 80 grader varm så har den allså volymen 5,21 liter.
Användarvisningsbild
av Funk
Samtidigt så är inte volymen på tråget heller samma vid 20 som 80 grader... :wink:
Nej skämt åsido, en avvikelse på drygt två deciliter i våra motorer torde inte vara något att oroa sig för.. det är väl frågan om stickan ens har den noggrannheten utan att man lodar in bilen och väntar flera dagar så all olja verkligen runnit tillbaka till tråget.

/Thomas
av Johnnie
Om man har oljenivån på max så är den ju bara på max när motorn är avstängd.
Så fort man startar så sjunker ju nivån och hålls på en lägre nivå så länge motorn är igång eftersom massa olja är i toppen och på andra ställen. :?:

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]