Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#49894
Jag funderar på att byta ut mina bakljus och blinkerslampor till lysdiodbaserade dito. Det finns färdiga lösningar med bajonettsockel och allt.

Dioder har inte samma elektriska egenskaper som glödlampor eftersom de dels är halvledare/dioder och dels drar de inte lika mycket effekt som glödlampor.

En fundering som dyker upp är då hur glödtrådsvakten hanterar detta, den kan ju få för sig att lamporna har gått sönder fastän lamporna är hela, och hur funker blinkersen efter en sådan modifikation? Börjar den inte blinka onaturligt snabbt?

Nån som vet?
av S60AWD2.5T
#50072
Hej g00ey!

Om du vill ha mer info ska du nog skriva vilken bil det gäller.

Om det gäller S60 V70N kan nedanstående gälla som svar:

Det går att koppla bort signalen från shunten som känner av förbrukningen till bakljusen.
Jag antar att det är ett elektroniskt blinkersrelä.
Då blinkar det med samma lugna takt som vanligt.
Användarvisningsbild
av g00ey
#50091
Det gäller en 855'94.
Jag misstänker också att blinkersen på något sätt är elektronisk; Trots att man gör snabb vippning av blinkerarmen gör blinkersen ändå en full blinkcykel.
Det här med shunten, var nånstans sitter den?
av S60AWD2.5T
#50092
Hej igen!
Jag vet "inget" om de äldre 850....
Du har ju glödtrådsvakt även på den tror jag i alla fall.
Den känner balansen mellan de två lamporna har jag för mig.
Måste titta på ett schema för att veta säkert.

Har du diodlamporna så är det enlast att prova byta både vänster o höger.

Någon annan kansker kan hjälpa till med info/schema?

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]