- sön 13 feb 2011, 11:33
Jag blev nyfiken på uppmätt ljudnivå i några av de vanligaste bilarnas kupéerna, så jag började leta.
Än så länge har jag bara hittat information tagen från en två år gammal artikel, som jag inte själv läst, i Vi Bilägare:
Lexus LS 600h 65,9 dBA
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4
Vet inte med vilka motorer heller, hastigheter, etc…
Jag blev nyfiken eftersom jag letade efter belägg för mina egna erfarenhet efter att ha provkört olika bilar inför mitt senaste val. Ett hörseltest, om man vill kalla det för det istället.
Jag tyckte att Volvon (V70) var mycket tystare än bl a Skoda Superb och VW Passat. Jag vet att däckfaktorn spelar stor roll - men ändå. Passaten jag provade hade sportchassi och likaså var ju R-design-Volvon utrustad med sportchassi - så klart. Tror att Passaten hade 45-profil och Volvon 40-profil på däcken.
Aha, den skillnaden kunde du ju inte höra - knappt 2dBA mer bara i Passaten!
Men si, efter mer letande, hittade jag en uppgift om att en ökning av ljudnivån med 10dBA upplevs som en fördubbling av nivån. Alltså skulle jag kunna uppleva +2dBA som 20% högre. Jisses då, så tyst det då är i en Lexus!
Om det är någon som kan mer om det här, hittar mer info, så är det klart intressant att höra eller läsa, rättare sagt.
Än så länge har jag bara hittat information tagen från en två år gammal artikel, som jag inte själv läst, i Vi Bilägare:
Lexus LS 600h 65,9 dBA
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4
Vet inte med vilka motorer heller, hastigheter, etc…
Jag blev nyfiken eftersom jag letade efter belägg för mina egna erfarenhet efter att ha provkört olika bilar inför mitt senaste val. Ett hörseltest, om man vill kalla det för det istället.
Jag tyckte att Volvon (V70) var mycket tystare än bl a Skoda Superb och VW Passat. Jag vet att däckfaktorn spelar stor roll - men ändå. Passaten jag provade hade sportchassi och likaså var ju R-design-Volvon utrustad med sportchassi - så klart. Tror att Passaten hade 45-profil och Volvon 40-profil på däcken.
Aha, den skillnaden kunde du ju inte höra - knappt 2dBA mer bara i Passaten!
Men si, efter mer letande, hittade jag en uppgift om att en ökning av ljudnivån med 10dBA upplevs som en fördubbling av nivån. Alltså skulle jag kunna uppleva +2dBA som 20% högre. Jisses då, så tyst det då är i en Lexus!
Om det är någon som kan mer om det här, hittar mer info, så är det klart intressant att höra eller läsa, rättare sagt.
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.

:roll:
- By Capative