Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pm922
Beslutade i torsdags att vi skulle slå till på en V70 till vårt lilla familjeföretag. Blev en 3000 milad privatägd 2.0F Momentum. MY09. Åkte och hämtade den idag. Rattade min 2.5FT R-design dit och körde 2.0an hem. Blev faktiskt positivt överaskad. Har hört mycket skit om den motorn men jag tycker den funkar klockrent. Morrade i ganska ordentligt vid omkörningar och marschfart på 130-140 på motorväg var inte heller några problem. Känns som en ganska prisvärd kombination av komfort och pris. Soppaförbrukningen var dock ingen höjdare, hade samma snitt på 2,5FT som på 2.oF. Körde 20 mil och första intrycket är OK :)
Användarvisningsbild
av P1800
Ja, varför skulle dan inte vara det? Det säljs ju många Ford Mondeo med 2,0. Det är väl just den motorn som sitter i V70 2,0F också? Jag har aldrig uppfattat att Mondeon skulle få bråkdelen av den mängd kritik som uttalas mot Volvon. Tvärt om hör jag nöjda Fordägare som berättar om låg bränsleförbrukning, trots att Mondeon är större än V70. Man får väl göra sig omaket att röra om oljan i lådan med växelspaken då och då för att få bilen att flytta på sig?
av ZizzoZ
Svärfar va o hämta sig en 2.0F i fredags, han är hur nöjd som helst med sina 30 - 40 mil han har kört. Får väl se sen men det lilla jag har åkt så känns den helt ok i motorn :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Motorn är varvvillig och man tycker att den har rätt ok skjuts för 145 hästar men det beror främst på den låga utväxlingen.

Jag har själv haft en och det jag var mest missnöjd med var att motorn gick så ryckigt i kallstarter. Det drog ner intrycket rejält. Den ryckte också efter varje start efter tankning och Volvo hävdade att man måste köra minst 15 min efter tankning när man tänkat men det behöver jag inte med min 2,5 Ft.

Det är väldigt vanligt med ryck i motorn. Det kan du se på detta forum. Det är nog främst det och den hysterisk låga utväxlingen som gett motorn dåligt rykte. Jag själv letade fortfarande efter en sjätte växel nästan varje gång jag körde. Även efter 7000 mil...

Men som sagt, så länge den inte ryckte så var det en helt ok motor.
av JimmyK
pm922 skrev:Beslutade i torsdags att vi skulle slå till på en V70 till vårt lilla familjeföretag. Blev en 3000 milad privatägd 2.0F Momentum. MY09. Åkte och hämtade den idag. Rattade min 2.5FT R-design dit och körde 2.0an hem. Blev faktiskt positivt överaskad. Har hört mycket skit om den motorn men jag tycker den funkar klockrent. Morrade i ganska ordentligt vid omkörningar och marschfart på 130-140 på motorväg var inte heller några problem. Känns som en ganska prisvärd kombination av komfort och pris. Soppaförbrukningen var dock ingen höjdare, hade samma snitt på 2,5FT som på 2.oF. Körde 20 mil och första intrycket är OK :)
Varför köper man en privatägd bil till ett företag? Detta innebär att momsen är död i denna bilen och ni har genom detta inte möjlighet att lyfta halv moms vilket ni annars hade haft om momsen levt i bilen och ni haft den på leasing.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där gör nästan ingen skillnad. Du kan visserligen inte "lyfta"momsen, men du behöver inte heller betala någon moms när du säljer bilen. Men avskrivningsbeloppet blir också högre i sådant här fall, och därmed lägre inkomstskatt. Men åter till ämnet. Jag har visserligen ingen 2,0F utan 1,8F, men jag tycker att den enda nackdelen är som sagts att den kan upplevas lite "surrig" i motorvägsfart. En 6:e växel hade setat fint, det saknar jag som kommit från en 6 växlad bil. Men i övrigt inga ryck, startsvårigheter, tjyvstopp eller annat. Grattis till bilen.
av PEETER
Kan inte hålla med 2,0 F är den tröttaste volvo jag har haft . sålde skiten efter 2 månader ( har haft över 40 volvo bilar privat.
av pm922
Alla verksamheter är inte momspliktiga :(
Användarvisningsbild
av Guligan
Tycker ni inte att den är "surrig" då på landsväg/motorväg? Jag gillar karaktären på 2,0-motorn, varvillig och bra i stan, men närmare 4 000 r/min på motorvägen....?

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]