Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
eccy243 skrev:Jo, att fylla till max och bara köra korta sträckor leder till bränslespädning av oljan, vilket kan göra att nivån stiger över max.

Den lilla marginalen där detta inträffar torde jämnas ut med den normala oljeförbrukningen som blir
vid korta körsträckor.

Hävdar fortfarande att ingen biltillverkare skulle göra en oljesticka där maxgraderingen är så nära nivån där det finns någon risk att ha sönder något på bilen. Vilka enorma garantikostnader dom skulle riskera då...
Senast redigerad av 1 Alucinor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Alucinor
eccy243 skrev:Sett moderna motorer komma in med "olja" upp på halva stickan. Alltså halva sticklängden, inte bara markerade fältet. När man sedan tappar ur oljan har den ungefär samma färg och konsistens som kaffekask med omvända proportioner...
Har detta bevisligen inträffat när ägaren fyllt olja till maxstrecket?

Vilka skador fick dessa ägare på sina bilar pga detta, och var det någon som hävdade att denne i så fall inte gjort något fel, vilket dom inte har? Enligt instruktionsboken får man ju fylla till maxnivån. Dessa skador måste i så fall gå på garantin.
Användarvisningsbild
av isak
har samma åsikt som Eccu!
av Johnnie
Så ni menar att det skulle vara flera liter bränsle i oljan som gör att nivån stiger så kraftigt som upp på halva mätstickan? :shock:
Jag har ju sett ett liknande fall, men trodde det berodde på överfyllning av olja.
Det här kan väl knappast hända om man servar bilen som man ska med oljebyte och kör motorn varm varje gång?
Användarvisningsbild
av Funk
"Bränslespädning" skulle möjligen kunna vara aktuell på nyare dieslar och då inte som en direkt följd av korta körsträckor.
Maxstrecket innebär helt enkelt att man kan fylla på dit utan fara för motorn, och det finns dessutom marginal åt båda hållen på stickan. Och det finns marginal oavsett vilken temp på oljan man för tillfället har så att fylla upp med kall olja påverkar inte funktionen det heller. Det finns fördelar med att ligga på max, pressar man bilen lite grann med upprepade kurvor åt samma håll blir man snabbt varse att bilen varnar för låg oljenivå även om man ligger över miniminivån. Det är som regel inte mer än irriterande men det finns alltid en liten chans att oljepumpen suger luft i nästa böj.

Kort sagt, fyll till max. Det är inte nödvändigt, men kan absolut inte skada...

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
Fyller du på till max sträcket på en bil med lilla oljestickan (hör inte hemma i denna forumsavdelning) så kommer (är risken överhängande) motorlampan att tända, när motorn blir varam. på grund av hög oljamängd.
av JörgenB
En bil ska fyllas till max allt annat är för lite. Jag har i alla år alltid toppfyllt bilar, hojar, mopeder och alla andra motorer. Max nivå är där oljemängden ska ligga, varken mer eller mindre, nivån kan dock sjunka till min men inte mer än så.
Att blanda in bränsle utspädning mm är en annan historia, då har man andra bekymmer och ska inte justera oljenivån efter det.

Skulle jag få tillbaka bilen efter en service och det bara var fyllt till halva stickan så skulle jag bli förbannad.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]