Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#498665
Tänk också på att Volvo nog gärna ser sina "egna" motorer i bilarna och jag gissar att de betalar grymma Royaltys för att använda Fords grejer. Samma sak hände Saab tidigare. Opel I Rüsselsheim skall ha tagit ockerpriser för enkla komponenter som GM tvingade Saab att köpa vad jag har hört. det är nog samma med Volvocars & Ford. Motor & drivlina är trots allt en av de största kostnaderna i en bil. Det kanske finns skäl att hålla liv i den egna produktionen?
#498681
Her i landet har Volvo de siste årene tatt markedsandeler fra andre bilmerker. Som Toyota, Ford,Subaru osv.
Akkurat for at man kan få en Premium V70 (Drive) bil for samme pris som en "billig bil".
V70 ble i fjor Norges nest mest solgte bil.

En XC60 er priset høyt.
Kan sammenlignes med Audi Q5, Mercedes GLK eller Bmw X3.
Alle fire bilene vil som godt utstyrte biler med motorer mellom 163-170 hk(Volvo 163, Audi 170, Mb 170 og Bmw 163)
komme på en pris av ca 700 000 Nkr.
Så akkurat billig Premium er vel ikke Volvo.
Twendor
#498697
Precis, jag tror att Volvo kan vara rejält mycket dyrare utanför Sverige - man ser nog faktiskt Volvo som ett riktigt premiummärke i paritet, eller nästan med BMW, Audi och Mercedes.

Tvärtemot vad Steff 99 tycker - vill jag nog påstå att Volvos kvalitet höjts flera snäpp, särskilt i och med V70II. Det är en mycket fint byggd bil. Känslan är att allt sitter ihop mycket bättre och det gungar mindre och mindre för varje ny års- och modell. Om man kan skriva så..?
Men vafan, jag kanske bara tycker så, eftersom jag själv är och har varit så himla nöjd med mina två senaste Volvo. Bara tur?
#498699
Krollspell skrev:Jag vart lite nyfiken med tanken på topic och Volvos priser 2000 - 2011 jämfört med BMW, Audi m fl.

Jag vet inte vad uppgifterna kommer ifrån att Volvo nästan kostade som en BMW, Merca lr Audi 2000?

En "naken" BMW 528 med 184 hk kostade ´00 371 000 kronor, Audi A6 2.7T 345 000 kr och motsvarande S70 2.4T med 193 hk 239 000 kr. Går man ända upp till en S70 T5 med 240 hk kostade den "bara" 289 000 kronor.

Jämför man idag mellan t ex BMW och Volvo ser det ut så här:

BMW 335i ´11 kostar 410 000 kronor och kan jämföras med en S60 T6 AWD som kostar 395000 kr. Tar man bort AWD och automat som BMW saknar så skulle väl Volvon hamnat på ca 350 000 kronor.

Jag kan alltså inte se att prisgapet ökat mellan modellerna som diskuteras här, snarare minskat om man läser igenom år 2000 prislista vs 2011. Påståendet är mao helt taget i luften.
Instämmer......
#498707
Jag jobbar med att ta fram annonser, bilagor och nya tidningar. Så jag har koll på eg. typ alla bilannonser sen 1988. Och för ett par år sen gjorde vi en systematisk genomgång och konstaterade att Volvo blivit billigare och såg ut att ha varit dyrast 2002 ca. Det är alltid svårt att jämföra eftersom det beror på hur gammal en modell är etc. Sen vi gjorde genomgången har ju flera Volvomodeller blivit rejält mycket billigare - men visst, XC60 är ett undantag. Audi har helt klart blivit dyrare.

Detta trots att tyska valutan nu är billigare än på många år.
PH
#498717
Faktum kvarstår dock att prisskillnanden mellan Volvo och BMW, Audi inte är större nu än för 10 år sedan, det påståendet är felaktigt.
#498735
Jag önskar jag kunde skicka dig hela vår utredning men tyvärr...

Nybilspriser 2002 (RSV).:
S80 2,9 204 hk 323900
Audi A6 3,0 220 hk 331500
BMW 525i 192 hk 317000

Volvo V70 2,4 Addition 263900
Audi A6 Avant 2,4 V6 270200
BMW 520i touring 314500

XC90 D5 163 hk aut 398800
XC90 2,5T 200 hk aut 398800
MB ML270CDI aut 393900
MB ML320 aut 411500
BMW X5 3,0 404000
BMW X5 3,0d 404000

Volvo S40 1,6 Addition 181900
BMW 316i sedan 209900
Audi A4 1,6 208800

Inga större prisskillnader - jämför med en nybilsprislista idag!
PH
#498780
Ni som snackar skit om Skoda - har ni åkt eller kört en av de senaste modellerna?

En bekant till mig har en troligen helt fullutrustad Skoda Octavia MY09 (faceliftet) med en besinmotor som ska göra 0-100 på typ 7,8 sekunder och dra 0,65 med hans DSG-låda. Jag tror att han betalade runt 240 000 kr för den (fabriksbeställning) och jag undrar om inte det är den mest prisvärda bilen på marknaden idag?

Har både åkt i och kört den en hel del (ca 200 mil totalt) och jag tycker den är grymt fin. I princip samma goda kvalitetskänsla som i en helt ny A6 Allroad, klart bättre än min XC60 som kostade bra mycket mer. GPS:en är även den bättre än Volvos RTI imho och motorn en riktig pärla! Gigantiskt stort bagage och riktigt snygg med rätt fälgar.

Missförstå mig inte, jag tycker att exempelvis en Volvo S60 (som jag beställt) är en mycket modernare, säkrare och lyxigare bil - men jag tycker fortfarande att en fint utrustad Octavia, och troligen också Superb, är riktigt fina bilar som jag personligen inte hade haft något emot. (Har dock aldrig testat övriga Skodamodeller, kan tänka mig att exempelvis en Fabia känns rätt billig och trist.)

Jag inser att jag redan gått väl mycket off-topic, men tänkte flika in att även Kias senaste modeller får tummen upp av mig. Brorsan har en Kia Cee'd med den större dieselmotorn och den är det absolut inga fel på. Dock trist att man inte kan utrusta dem med så mycket och att drivlinorna i vissa fall ligger lite efter. Skodan jag åkt i har exempelvis adaptiva xenonljus, kurvdimljus, dubbla solskydd, däcktrycksövervakning och dubbla elstolar - sånt tror jag inte man kan få på en Kia...
#498786
I AMS senaste test vann Skoda Suberb, V70 kom 6:a. Nu var det märkligt nog mer ViBilägare än AMS över den testen, men ändå.

Räknat i teknisk tillfredsställelse per krona håller jag Superb som högst, sedan har de problemet med namnet. Jag är dock inte mer märkesnörd än att jag provkörde en Superb och blev inte besviken. Volvo bör göra ett studiebesök i en Skodahall och se hur man bygger en familjebil.

Dessutom är väl även Skoda helgalvad så pappkarossen sitter nog Volvoägaren på i sammanhanget :-)

Går man efter märke är det väl Mercedes E-klass och BMW 5-serie som gäller, märkesunika och distinkta i formen som de är. Mercan är dessutom bisarrt rymlig, ni som inte tittat på en gör det gärna för egen underhållning. Riktigt pösig fram, enormt baksäte och sist ett bagageutrymme värt ett leende. 2 tvillingvagnar, någon, och en 2 veckors packning? Bisarrt. Där kan Skodaledningen göra ett studiebesök och se hur man bygger en familjebil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]