Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag var och provkörde en V70 idag och den verkar i gott skick. Jag blir lite misstänksam över priset bara och försöker förstå varför det är så lågt. Det är en 2.4turbo automat, 200hk, med alla tillbehör, interiör och lack i riktigt bra skick och halvskinn och den har gått 24900 mil. Tillverkningsår 2001. Det enda uppenbara felet på den är att servicelampan lyser och att sensorn för att bakluckan är stängd verkar paj. Den är godkänd i besiktningen i oktober.

Det enda uppenbara på minuskontot är att den senaste ägaren inte har utfört service enligt boken, även om det finns kvitton från åtgärder hos verkstad de senaste åren, så att serviceboken inte är ifylld sen 18000 mil. Säljaren är en bilhandlare och de vill ha 42 000 kr. Om jag jämför med övriga bilar på blocket så är det 5000-10000 kr lägre än övriga. Är verkligen en icke ifylld servicebok så mycket minus att det befogar det lägre priset?

Sen undrar jag även över missljud i ABS och antisladd. I lägre farter, 30-50 km/h, vid skarpa svängar och inbromsning så hackar/knarrar bilen. Den låter skumt i mina öron men jag har bara kört äldre bilar tidigare och aldrig en v70. Säljaren säger att det är normalt ljud från ABS/antisladd och om jag söker på det här forumet så beskriver andra liknande saker för äldre Volvos.

Tacksam för all kunskap i ämnena som ni mer erfarna Volvoägare kanske kan ge!
ebbez skrev:Tack för svar. ABS:n verkar funka bra och det är inga varningslampor om det. Angående antisladd så hävdar säljaren att det är både antisladd och antispinn och så vitt jag kunde känna när jag provkörde, så stämmer det.
Kan inte tänka mig att du har "antisladd" på en -01

Mvh. Bege
Om du nu verkligen vill ha bilen så M testa den då.
Garanti får du absolut. Vill inte handlaren ge det så gå nån annan stans. Klart abs ska låta när du bromsar hår o de halt ute. Men när du gör skarpa kurvor så ska det inte låta.

Det är som föregående skrev, kolla vad det står på¨knappen
TorparnNilsson skrev:jag har samma beskymmer med min bil. Någon som har hittat problemet ???
Japp och det är med säkerhet en pullsgivare som har spruckit (kuggkrans) då morrar ABS vid kurvt5agning och det känns i pedalen.
Kan vara ganska svårt att se skadan man måste speja bryta med en mejsel.

Kan även vara ett hjullager eller (en drivknut om det bara knäpper ryttmiskt vid fullt rattutslag) hjullager morrar hela tiden

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]