Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lazzie
Har lite problem med att kompressorn till ECC bara går när bilen stått still några timmar(kall motor).
Går då ett par minuter normalt,sen stannar den och kommer inte igång igen förrän bilen fått stå några timmar igen.Då händer samma sak igen.
Den kyler som den ska den lilla stunden den går.
Någon som har något tips på detta.....?
Volvo V70 classic-00.
av Addekarlsson
Spontant tänker jag för lite kylmedium i systemet. Det räcker för att bygga upp ett tryck som håller ett tag, men sen mattas av. Men jag är långt ifrån säker på detta...

Mvh/ Adde
av tkaren
jag tror att det är kopplingen som inte drar. När motorn blir varm blir spelet för stort och den orkar inte dra. Jag schimsade min.

T
av Raggero
Har lite samma problem på min V70-OO Classic. Har också funderat på om det är för lite köldmedium och att den därför slutar kyla.
Inträffar än så länge bara när det är riktigt varmt ute och om man gör ett kortare stopp efter man kört ett tag så kyler inte ECC när man startar.

Men att kopplingen i kompressorn släpper när belastningen blir för stor låter ju inte helt osannolikt. Hur schimmsar man kopplingen i kompressorn.? Är det något man kan fixa själv?
av Coldshark
Har också en Classic -00 med exakt samma fel, uppstod denna sommaren.

Tar tacksamt emot tips vad man kan göra åt det :)
av Frigge
Man får chimsa ner magnetkopplingen för att få ett mindre spel. Normalt sitter det 2-3 st chims mellan magnetkoppling o kompressor. Man kan då ta bort 1-2 chims vilket gör funktionen bättre, kompressern låter heller inte så mycket vid tillslag o gång.

/Fredrik
av Raggero
Verkar ju troligt att glappet i kompressorn blivit för stort med tiden och att den behöver schimsas om. Hur svårt är det att göra själv? Måste systemet tömmas på köldmedium? Behövs några specailverktyg?

Finns detta beskrivet i tex Haynes reparationshandbok?

Tacksam för fler tips om detta då det med största sannolikhet är problemet på min bil
av lazzie
Fick höra att spelet mellan koppling o remskiva ska vara ca 0.25mm men dom flesta fungerar ända upp till 0.7mm eller till och med ännu mer.Mät spelet med ett bladmått och kontrollera mängden köldmedium.Verkar som att detta problem är en kombination av koppling/köldmedium.
Kompressorn blir tydligen ett par hundra grader varm om det är för lite köldmedie och då är det kanske inte så konstigt att den strejkar.
Lazzie.
av lazzie
Läste om någon här på forumet att han fått sin kompressor shimsad utan att plocka ner den,låter otroligt med tanke på hur den sitter.
Men om någon vet hur det går till eller vet någon som kan göra det utan att tömma systemet på köldmedie så är han eller hon välkommen att höra av sig.
Ganska retfullt att behöva lägga kanske 7-8000kr på att byta kompressor om det går att göra det på ett "enkelt" o billigare sätt.
Lazzie. :o :?: :!:
av Frigge
Det går att göra med Kompressorn kvar i bilen, dock måste man släppa alla infästningar till den o släppa ner vaggan lite vä fram. Torkaren till ac:n måste man också släppa på för att komma åt. Det är ett specialverktyg för att dra loss magnetkopplingens yttre del.

/Fredrik

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]