Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har klassningen egentligen någon betydelse om man slår i tillsatser? Jag menar vad är det som säger att oljan uppfyller den klassning den har om man slår i något annat i oljan.
Användarvisningsbild
av Funk
Bosa skrev:Har klassningen egentligen någon betydelse om man slår i tillsatser? Jag menar vad är det som säger att oljan uppfyller den klassning den har om man slår i något annat i oljan.
Absolut ingenting garanterar det, eftersom oljan redan innehålller väl avvägda mändgder tillsatser för att klara kraven så kan det slå åt båda hållen...hur det blir i just detta fallet vet ingen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Erico
Man får inte blanda ihop teflonbaserade produkter med borbaserade produkter. Helt nyligt har man släppt borbaserade efter flera års tester i försöksmotorer som i bilar, lastbilar och dragracingskotrar. Grundämnet bor har 200ggr högre smörjgrad än olja. Har provat bor i stället för 2t olja i grabbens cross en hel säsong utan problem men med en ökad effekt som resultat.
av svda
Erico skrev:Man får inte blanda ihop teflonbaserade produkter med borbaserade produkter. Helt nyligt har man släppt borbaserade efter flera års tester i försöksmotorer som i bilar, lastbilar och dragracingskotrar. Grundämnet bor har 200ggr högre smörjgrad än olja. Har provat bor i stället för 2t olja i grabbens cross en hel säsong utan problem men med en ökad effekt som resultat.
Bor liksom zinkföreningar används för att skydda mot metall-metall kontakt om oljefilmen brister. Detta är ett problem främst i äldre stötstångsmotorer, där filmen kan brista mellan lyftare och kam och är en av anledningarna till att använda rull-lyftare. B20 är exempel på en motor som kräver tillräcklig mängd av anti wear-tillsatser för att inte kam och lyftare skall slitas ut i förtid. Köper man en 20W 50 olja, så finns dessa i tillräcklig mängd, men det kan vara problem med tunnare oljor avsedda för moderna motorer. Dessa skall alltså inte användas i en äldre motor.

De borföreningar som är aktuella har fördelen att de påverkar katalysatorn mindre än motsvarande zinkbaserade föreningar.

Effektökningen kommer om den ens finns att vara ytterst marginell. De som saluför dessa tillsatser är notoriska i att hänvisa till undersökningar som inte kan verifieras eller använda sig av forskare som senare visar sig vara avlönade av företaget ifråga.

Road Rider magazine skrev en ofta citerad artikel om detta redan 1992.
http://www.ford-trucks.com/article/idx/ ... ative.html

Risken är stor att oljans egenskaper försämras med allahanda tillsatser och den ev. vinsten är under alla förhållanden mycket liten.

Vi kommer kanske få se borföreningar in oljorna framöver, om de inte redan finns. Men tills dess skall man inte hålla på att experimentera själv, om man nu inte är övertygad om att man kan bättre än alla de experter som jobbar med att tillverka smörjoljor. Jag vet att jag inte är det.

Ur Faiz Ullah Shah tekn. lic. avhandling
Dialkyldithiophosphates (DTPs) of different metals have been extensively used as multifunctional additives in lubricants to control friction and reduce wear in mechanical systems. Among these DTP-compounds, zinc dialkyldithiophosphates (ZnDTPs) are the most common additives used for more than 60 years. These additives form protective films on steel surfaces and, thus, control friction and reduce wear. However, ZnDTPs contain zinc and large amounts of phosphorus and sulphur, which are human health hazards and cause environmental pollution by degrading catalytic converters in automobiles. Therefore, replacement of ZnDTPs by
zinc free compounds with reduced amounts of sulphur and phosphorus are urgently needed.
Boron-containing compounds are known as corrosion inhibitors, antioxidants, friction modifiers and effective anti-wear additives either dissolved in oil or as an insoluble and inorganic borate salts dispersed in oil in the nanoparticulate form.
Användarvisningsbild
av Erico
Snack hit och dit. Kan bara säga att min erfarenhet med fram för allt att köra 2t med bor är att det är oöverträffat. Funkar det i den miljön är potentialen stor. Sedan kan man gissa att det hänt en del sedan Road Rider magazine skrev en artikel 1992, samma år som för övrigt Amy Diamond och Patrik Nemeth föddes.
Användarvisningsbild
av Funk
Vilken produkt kör med bor istället för olja i tvåtaktsammanhang ?

/Thomas
av baljbalj
Dom som specar vilka oljor vi ska ha i våra motorer är nog bara halvsäkra och baserar sina val på tidigare erfarenheter. Då man vill minska bränsleförbrukningen försöker man minska friktionen i motorerna genom att ha tunnare oljor. För att öka serviceintervallet stoppar man in lite olika additiv som ska t.ex. kapsla in sotpartiklar.

Och sen testar man in absurdum för att kolla var designgränserna går.

För en ny motor med ny oljespec lär man inte validera och testa för mindre än 100MSEK för att säkerställa att rekomenderad olja inte ställer till problem i några lager, bussningar eller metall/metallkontaktytor. Så litar man inte på alla dessa borderline motor och fältprover som utförts utan vill blanda sin egen olja får man väl det. Men man går från något som bevisligen funkar till något som inte gör det. Garnatier gäller absolut inte om oljeanalys görs efter ett haveri.

Det kan mycket väl vara så att bor och andra nya tillsatser är bra och att dom bara inte hunnit validera klart dessa hos motortillverkarna, kvaliteten är för ojämn eller så har dom validerat och sett att det absolut inte går att skilja en motor med bor som gått samma kontrollerade cykel med en motor med vanlig olja. Eller att boren bara gör något sämre.

Vem vet? Jag skulle aldrig ta chansen att gå från något avsäkrat till något som inte är det och dessutom betala mer för det. Tycker förövrigt att man hör talas om väldigt lite haverier som beror på olja t.ex. skurna bussningar, rullföjare osv.

Men det är klart en tillsats som såg till att vi stackars volvoägare slapp den förfärliga igensatta vevhusventilationen med potentiellt motorhaveri som följd (speciellt på dom lite nyare -från -05 där dom plockat bort oljetryckssensorn) hade varit en gudagåva!
av Sukido
Plockat bort oljetryckssensorn? Ingen oljetryckslampa heller då, eller? Nu måste du förklara för en som inte begriper.....
av baljbalj
Dom resonerade nog att oljepumpen är extremt robust, vilket den säkert är. Dessutom om pumpen väl havererar eller en slang går av och allt oljetryck faller häftigt hinner man inte stoppa motorn ändå. Men vad hjälper det att den pumpar på om det är stopp i systemet och för att hålla koll på något som att det börjar "klogga" igen hade en trycksensor varit bra antar jag.

Måste ha gått mycket politik och prestige i denna cost reduction på Volvocars, för vilken dödlig som helst som funderar på detta i mer än 5 minuter inser att en oljetryckssensor är en bra säkerhet. Dessutom skulle jag (kunden) vara nöjdare med produkten om inte tillverkaren kändes dumdristigt snål och detta skulle kunna drabba mig utanför garantitiden.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]