Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Hej på Er alla.

Är ny på detta forum och har lite funderingar ang ett oljeläckage på min nyinskaffade bil.

Bilen är en Volvo V70 T5 -01 med motorn B5234T3.

Har sett när bilen står i garaget att det bildas en liten fläck på golvet och motorn var ganska oljig under till från oljefiltret och rakt bak i färdriktningen så att säga.

Gjorde rent med avfettning mm för 2dagar sedan.

Såg nu idag när jag kikade igen en ny fläck på golvet och när jag kikade under bilen igen så var det olja på den plast dosa som sitter vid oljetråget typ.

Har inte varit under bilen på lyft etc ännu,men efter att ha sökt här på Forumet så verkar någon retur från turbon kunna läcka,typ en O-ring eldyl?

Är detta ett vanligt fel?

Obs. den läcker inte mellan vxl-lådan/motorn.
av jockep83
har samma motor i min s60 och den läckte olja från den plastdosan du kallar de, det är ett oljekyl och mellan det och oljetråget sitter det 2st O-ringar, jag köpte nya på volvo då det är lite speciella oringar, tappade oljan ur motorn, lossade kylet, gjorde rent anliggningsytorna och dit med nya ringar, skruva fast, fyll olja och nu är den snustorr under:)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jockep83, var det mycket arbete för min T6 läcker olja och den svarta plastbiten som är oljekylet verkar vara boven.
av jockep83
dieselmagnus skrev:Jockep83, var det mycket arbete för min T6 läcker olja och den svarta plastbiten som är oljekylet verkar vara boven.
Nej det var inte mycket jobb.... bara tappa ur oljan på motorn och sen lossa kylet som sitter bultat med 4 eller 6st skruv i olje tråget, byta oringarna och montera tillbaks.. jag behövde inte lossa några slangar eller nått, tog typ 1timme eller nått:)

men du bör köpa o-ringar på volvo för det var lite speciella ringar:)
av Nicasl
Kanon jockep83 :D
Jag mfl tackar för ett snabbt och bra svar.

Blir att besöka Volvo på måndag då i min O-rings jakt :)

Tack igen..

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]