Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inkognito
Jag fyller alltid till max, vad fan har man annars graderingarna på stickan till, om man inte kan använda sig av dom. Klart fyller man i 3-4-5 liter för mycket, att nåt kan gå galet, men jag häller i alla fall inte i 6-7 liter och kollar stickan sen, utan fyller till max, startar upp, låter gå någon minut, sen stå någon minut, kollar stickan, och fyller upp resten.
av Johnnie
Klart man kan fylla till max utan problem, annars hade max markeringen suttit längre ner på stickan.... :D

Kan nämna att jag kollade oljan på en Hyundai santa fe en gång och fick se oljenivån ligga 10 cm ovanför max, ja ni läste rätt. :shock:
Torkade av stickan och kollade flera gånger och det stämde, 10 cm ovanför max. Och den bilen går fortfarande bra med för hög oljenivå. :)
av inkognito
ja det är värre på en bil med turbo, ligger oljemängden över returledningen från turbon, så trycker man nog sönder tätningarna i turbon rätt snabbt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Oljemängden ska inte överskrida max sträcket, så om du ska fylla på till max sträcekt så ska motoroljan & den olja du häller i håla ca 100 grader.
Håller motor oljan bara 20 grader ska nivån givetvis vara en bit under max sträcket.
av PTV
trollerolle skrev:Fyll inte till max utan bara till 75% på stickan
Helt rätt.Lagom är bäst utan överdrift i Skåne.Inte fan fyller man t ex badkaret med vatten ända upp till kanten bara för att det går om man inte behöver, vanligtvis för att det rinner över när man går i. :D
Användarvisningsbild
av Alucinor
PTV skrev:
trollerolle skrev:Fyll inte till max utan bara till 75% på stickan
Helt rätt.Lagom är bäst utan överdrift i Skåne.Inte fan fyller man t ex badkaret med vatten ända upp till kanten bara för att det går om man inte behöver, vanligtvis för att det rinner över när man går i. :D
Då tankar du aldrig fullt heller mao? :P
Användarvisningsbild
av isak
finns inte någon anledning att max fylla på dagens motorer, som i de flesta fall är utrustade med oljekylare och har obetydlig förbrukning.

angående att tanka fullt? det är ett dj--la mjölkande för att få i sista 10 litrarna på en D5a! den tiden gör jag mig oftast inte.
Isak
Användarvisningsbild
av Alucinor
isak skrev:finns inte någon anledning att max fylla på dagens motorer, som i de flesta fall är utrustade med oljekylare och har obetydlig förbrukning.
Finns ingen anledning att INTE fylla till maxnivån heller.
Byta del på sidospegel

Jag gjorde ett försök att byta del efter[…]

Osäker på glykol.

Volvo har ingen rekommendation ö h t f&ou[…]

Tagit ut gamla Bettan 2,5T 99:a på 30-mil l&[…]

SRS felkod mm

och lampan för airbagen tänds när j[…]