Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
Hej, jag har problem.
Bilen är en S80-99 med sug-6:a, som rullat 28.000 mil.
Problemet/felet uppstår endast då jag kört en längre sträcka, 5 mil eller mer.
Problemet/felet är att, om jag försöker att accsa med mer än 1/2-gas så dör motorn vid ca 3000 rpm. Då måste jag lätta på gasen och kan ibland kommaa upp i ett högre varvtal innan motorn dör på nytt. Vid mindre än ca 1/2-gas kan jag ofta nå ett högrre vartal än 3000 rpm.
Obs, vid var motor och krtare körsträcka varvar till vilket varvtal jag vill utan probem.
Min lokala verkstad hittade inga felkoder ( 4 dagar sedan) , Gjorde rent spjällhuset (orginal) (det var i det närmaste rent), problemet kvarstår.
Jag har aldrig fått några "larm" via instrumenten.
Det enda som tidigare gjorts är: byte av 1st tändspole, ABS-enhet och luftmassemätare för 8.000 mil sedan.

Tacksam för allla tips och råd.

P-O
Senast redigerad av 2 Ticken, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Ordnade till rubriken. :o)
av poan
Som beskrivet ovan, inga felkoder enligt min lokala verkstad.

Ticken
Vänligen upplys mig vad som är fel med min rubrik, så skall jag justera/ändra. Jag ser inte felet själv. Jag har get liten misstanke om vad det är. Men ser inte hur jag kan påverka det. Jag ser samma avvikelse hos ytterligare två inlägg gjorda idag. Om det är mig som författare, så hittar jag ingen möjlighet att editera.

P-O
Senast redigerad av 1 poan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreas 80
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=27459

Alla som gör en ny tråd behöver hjälp/råd av något slag.
Fyll i en rubrik som har något med din fråga att göra, och lägg till bilmodell, årsmodell, ev. felkod t.ex.
"Motorn dör vid 3000rpm, S80 -99, inga felkoder" skulle kanske fungera??

Man hoppar annars lätt över en tråd som denna för att man inte vet varför man skall läsa den, eller om man har möjlighet att hjälpa till. Dessutom så är det svårare att söka upp om någon får ett liknande problem senare

Tyvärr kan jag inte komma med något bra tips om ditt problem, hoppas någon mer kan hjälpa.

Mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av Ticken
Precis som andreas80 säger, lättare för folk att hitta ditt problem osv.
Hoppas att du nu får bra hjälp med din bil, bra att du fixade rubriken!

/Ticken

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]