NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan ju vara en hel radda fel.
I min förra bil, V50 2.0D -06 dök detta upp och kollades upp.
För lågt laddtryck, turbo.
Bilverkstan ville byta givare men när jag kom hem så upptäckte jag en slang som satt lös, satte fast den där den skulle sitta och vips så var felet borta och bilen gick bra.
Nästa gång kollade jag med egen felkodsläsare, samma "Motorsystem, service erfodras".
Denna gång sade felkoden "EGR stuck open" eller snarlikt.
volvos60t5 skrev:som min rubrik lyder felmedelande MOTORSYSTEM SERVICE ERFORDRAS har en volvo s40 D5 ingeting är konstigt bilen beetersig normal så va kan det vara?
Eftersom du nyligen frågade om BSR så är den naturliga frågan: har du chippat bilen?
volvos60t5 skrev:nej jag har inte chippad bilen vad e det me det om jag hade gjort det?
Om du chippar bilen och sedan får MOTORSYSTEM SERVICE ERFORDRAS så är det inte svårt att lista ut varför.
dali skrev:
volvos60t5 skrev:nej jag har inte chippad bilen vad e det me det om jag hade gjort det?
Om du chippar bilen och sedan får MOTORSYSTEM SERVICE ERFORDRAS så är det inte svårt att lista ut varför.

Det är väl extremt svårt att lista ut varför den texten står i displayen även om bilen är trimmad? Det är ju flera hundra felkoder som kan få fram det meddelandet? Alltifrån en vacuumslang som har hoppat av till något helt annat som även det är helt orelaterat till trimningen i sig själv?
Freddi skrev:Det är väl extremt svårt att lista ut varför den texten står i displayen även om bilen är trimmad? Det är ju flera hundra felkoder som kan få fram det meddelandet? Alltifrån en vacuumslang som har hoppat av till något helt annat som även det är helt orelaterat till trimningen i sig själv?
Om bilen funkar normalt, du chippar den, efter det kommer ett felmeddelande om motorstyrning. Då börjar du kolla efter lösa vacuumslangar? Inte jag.
dali skrev: Då börjar du kolla efter lösa vacuumslangar? Inte jag.

Nä, jag börjar med att läsa ut exakt vilken felkod det är och tar det sedan därifrån. Jag försöker inte att "lista ut" något genom att gissa när det gäller ett felmeddelande som kan visas p.g.a. flera hundra olika saker känns osäkert. Bättre att fråga bilen i stället för att anta saker?
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]