Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#498241
Jag tycker också att 2,5FT är segare än vad som ofta sägs. Den har visserligen många hk och Nm men den extremt höga utväxlingen förtar rätt mycket av körglädjen (men är underbar vid långa motorvägsetapper). Å andra sidan dör ju D3 efter 3000 varv.../PH
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
#498243
perhall skrev: Till saken hör att jag eg. gillar snabba bilar och gärna köper en riktigt snabb bil igen. Men det är hus på gång här och det var ingen av prestandamotorerna jag kände riktigt för. Min nuvarande bil köpte jag för 3,5 år sen för 400 000 nästan med all utrustning. Nu tänkte jag göra ett lite mer ekonomiskt köp. Kanske blir jag nöjd, kanske kommer jag att sakna fler hk...
PH
om du byter till en T4, blir du nöjd då? bilen som du byter till är ju inte något nytt egentligen (förutom r-design), det blir en likadan bil som du har fast nyare men med sämre motor.
#498246
Iof när Jag körde 2.5ft så var de hårdpackad snö och rätt dåliga vinterdäck med antispinn inkopplat så de ströp väl en del av kraften eftersom DSTC säkert jobbade en del men blev absolut inte övertygad om att de var 231hk Jag hade till förfogande. 2.5 afv (?) med aut tyckte Jag inte heller kändes speciellt rapp, automaten var seg, motorn trög och ingen vill-ha-känsla alls, däremot D3 me aut kändes grymt pigg men för min del så satte priset stopp och de blev till slut en DRIVe som också den har defenetivt har sina begränsningar, varva över 3000 är verkligen onödigt me den motorn.
#498263
2,5ft kör åttor runt d3 möjligt att d3 känns snabb iom högt vridmoment men den har inte en suck mot en ft
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
#498267
Ska du ha silver så är det bara "Electric silver" som gäller!

Bra mycket snyggare än en vanlig (matt, i jämförelse) silver metallic...
#498276
Jämför man förbrukning så har å andra sidan inte Ft en suck mot D3an heller samtidigt som vridet och effekten är mest lönsam att ha på lägre varvtal och i de området där omkörningar etc oftast görs :)
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång. Anledning: onödig citering
#498299
epostaren skrev:
perhall skrev:Funderar på att hoppa över RTI:n som är omodern och dyr (vad kostar en bra lös uppgraderingsbar GPS? 4000?). PH
Jag har en Garmin 1310T: http://www.garmin.se/node/6440 som jag har köpt till livstids gratis uppdateringar av kartorna (ungefär 4 ggr/år): http://www.garmin.se/node/6530.
Jag har monterat enligt denna bruksanvisning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=50610
Garmin 1310T är billig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431636

Jag handlade följande på Clas Ohlson:
34-8918 6ml. Power Epoxy Loctite Snabbhärdande 49:-
36-3901 Förlängningskabel 2,3 m 59:-
32-1760 Mobiltelefonhållare 49:-

Fungerade perfekt. Ström tar jag via förlängningskabeln från uttaget som finns i baksätet och lyckas på så sätt dölja kabeln rätt så bra. Allt som allt tog det bara ca 20 min att göra alltihop från uppackning till montering (minus härdningstiden). Billigt blev det också.

Tycker att GPS:en sitter mycket bra (bra vinkel och framför allt lättåtkomlig) och jag slipper ha den uppe i rutan - där den var hyfsat ivägen och där jag knappt nådde den förut.
Jag brukar hämta gratis fartkameror här: http://www.speedcam.tk/

.
Tack - superbra tips! Antar att det fungerar med liknande montering även på en lite mer påkostad navi...

Är det Oyester, den lite bruna du har? Funderar på den.
PH
#498300
Gurra82 skrev:
perhall skrev: Till saken hör att jag eg. gillar snabba bilar och gärna köper en riktigt snabb bil igen. Men det är hus på gång här och det var ingen av prestandamotorerna jag kände riktigt för. Min nuvarande bil köpte jag för 3,5 år sen för 400 000 nästan med all utrustning. Nu tänkte jag göra ett lite mer ekonomiskt köp. Kanske blir jag nöjd, kanske kommer jag att sakna fler hk...
PH
om du byter till en T4, blir du nöjd då? bilen som du byter till är ju inte något nytt egentligen (förutom r-design), det blir en likadan bil som du har fast nyare men med sämre motor.
Jag vet inte om jag blir nöjd... men jag vill ha en ny bil och det är ingen annan motor jag känner jättemycket för. D5 är 80-90 000 dyrare t ex med samma spec efter rabatt. D3 är ju precis som T4 en ok men inte så kul standardmotor. Det skulle vara T5 då, men den verkar ju vara rätt törstig och blir också oerhört mycket dyrare. Vi får se om jag får stå ut med en lite sämre motor, senast gick det, hade en T5 innan.../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]