Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!, har en 740 gl-88 med b230f i, i förrgår ville den inte starta när jag skulle iväg.
går runt men startar inte, den startade precis en gång igår när jag testade, men även då var det på gränsen.
Jag har laddat batteriet ett dygn nu, men samma problem, det var bra kraft i batteriet nu så det kan inte vara det som är felet.
Igår bogserade vi igång bilen och det var inga större problem, tyckte iofs att den gick lite konstigt i början även då, men det var antagligen eftersom jag hade försökt starta den länge själv och en bra stund med startkablar utan resultat.
Någon som vet vad som kan vara fel?
Är inte bränslepumpsrelät, detta har jag kollat.
volvojohan skrev:Byt det svarta relät som sitter på expansionskärlet. Bara låna från nån polare med samma bil,
se bara så att numret stämmer brukar vara samma till de flesta årsm. Lycka till.
Jag gick ut och pillade lite på relät och då var det nära att den gick igång efter det, jag har tagit in det nu och ser om det hjälper med lite värme.
Den har blivit lite för varm några gånger så jag har behövt lätta på locket, mycket möjligt att det kan ha kommit in fukt i relät då.
Tack för hjälpen! :D hoppas på att det är det som är fel nu.. vet du vad det relät heter?
Det har väl lite olika namn de där, Spridarrelä är väl det som jag säger.. Har för mig att den bestämmer när spridarna ska öppna å stänga?
Kan vara helt ute å cykla men har haft det problemet du har ett flertal gånger å samtliga gånger har det där j-vla relät antagligen tyckt
de vart för kallt för å funka.. Kanske funkar å öppna upp om man är duktig å löda annars hitta ett nytt torde finnas på skroten för en tia.
volvojohan skrev:Det har väl lite olika namn de där, Spridarrelä är väl det som jag säger.. Har för mig att den bestämmer när spridarna ska öppna å stänga?
Kan vara helt ute å cykla men har haft det problemet du har ett flertal gånger å samtliga gånger har det där j-vla relät antagligen tyckt
de vart för kallt för å funka.. Kanske funkar å öppna upp om man är duktig å löda annars hitta ett nytt torde finnas på skroten för en tia.
hittade precis på skruvat.se vilket det var, det styr bland annat bränslepumpen stog det. så det känns ju logiskt att den inte startar ifall det är trasigt:D
Ska gå ut och rota bland delarna jag har, har jag tur så fick jag med ett sånt relä :D
volvojohan skrev:Se bara till så att det du stoppar dit är helt, brukar sno polarns å kolla så det är de, sen beställa ett nytt om det nu inte finns i garaget.
Lycka till.
ok, förra ägarn sa att alla skulle vara hela och fina utav reläerna han skickade med. Det finns inget sätt att kolla det va?
Har ingen så pass nära så att det är smidigt att bara testa med hans tyvärr, då måste jag ta mig 3 mil till närmsta polare med samma motor. vilket är ganska svårt när bilen inte startar^^
jag hade tyvärr inget nytt relä, men jag hade inne det gamla i värmen, när jag satte i det igen så lät det som han nästan startade på första försöket, sen lät motorn exakt likadant igen. Det tyder väl på att det bör vara reläet som är kass?
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]