Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gurra82 skrev:jag tycker du skall köpa en 2,5ft istället
Ja, det är ju en trevligare och piggare motor. Men jag är lite trött på den, har haft 2,5T/T5 i fyra bilar sen 1997, den är törstig... och så vissa risker med etanol, och kortare serviceintervaller. Men vem vet, jag kanske ångrar mig.../PH
Etanol i längden - en dyr historia?
av perhall lör 15 jan 2011, 08:12

Åkte en 2,5FT taxi igår från flygplatsen. Kommenterade att han redan kört 28 000 mil med en FT (ja, den kom väl för ca 2 år sen). Ja, men motorn är ny, sa han. Så berättade han att det varit problem med topplocket som renoverats vid 10 000 mil etc. Han menade att de har flera etanolbilar av olika märken och att det är mycket problem... och att ingen etanolbil håller för 20 000 mil i taxitrafik (i Stockholm). Samma sak med gas-Passaterna, en hel del problem. Och så drar 2,5FT 1,7 (han körde mycket lugnt! Men visst, stadskörning mer eller mindre, tung bil, 200 hk...). Tydligen har V70II med gas fungerat bra men de har bara gått 15 000 mil som längst (V70N gas funkade ju sådär....)

Det verkar ju som att en diesel med måttligt effektuttag (typ D5, Merca 220) eller en traditionell bensinmotor är mest stabilt.

Även bensin-DI verkar läskigt. En släkting fick alldeles nyligen ras på sin A6 3,2FSI 05 (12 000 mil), 75 000,-. Tidiga Merca och BMW med DI har problem med pump, injektorer etc. Precis som flera generationer BMW-dieslar med högt effektuttag.

Har också just studerat en tysk rapport där det nästan bara är dieslar och bensin-DI som har problem...

Tycker bara det är trist att köpa en privatbil för 370 000 och råka ut för såna problem... så jag ska nog satsa på en T6 eller något annat robust och hållbart...

PH

Tycker det står T6 i slutet men har lite dålig syn, men den blir nog bra :) Tänkte bara om du inte riktigt visste vad du ville ha :) Inte kul o ångra sig när man väl lagt upp pengarna på bordet :)[/quote]

Vilket minne du har:)
I det jag skrev ovan handlade det om att jag ville undvika problem... och det är ju klart att såväl etanol som vissa dieslar och bensin-DI allmänt är mer felkänsliga än en traditionell ej DI-bensinare som T6.
Vi får se om jag blir nöjd med T4. Fick ytterligare 10 000 rabatt och tycker att priset är helt oemotståndligt. Det är ju nästan billigare än en Passat eller Avensis med hyfsad utrustning. 180 hk turbo + skinn + sportstolar + 18" + xenon + PDC + larm + blåtand + mkt mer.../PH
5cylindrar skrev:Har du fått offert på en V70 T4 R-design? Vad hamnade denna i så fall på? Vilken utrustning? Aut eller man etc...
Manuell, met och lite annat. 10 000 extra rabatt./PH
perhall skrev:
Gurra82 skrev:jag tycker du skall köpa en 2,5ft istället
Ja, det är ju en trevligare och piggare motor. Men jag är lite trött på den, har haft 2,5T/T5 i fyra bilar sen 1997, den är törstig... och så vissa risker med etanol, och kortare serviceintervaller. Men vem vet, jag kanske ångrar mig.../PH
Man kan ju oxå se det som att du har varit nöjd om du har haft 4 st :D Har du provat T4? rent pappersmässigt tycker jag oxå att det verkar intressant med T4, men verkligheten kan vara något helt annat. Men jag tycker du skall satsa extra slantar på en 2,5ft. Men visst en ft skall servas jämt och ständigt och det är ju inte roligt
dst02 skrev:Varför inte D3?
Det är ju precis som T4 en bra vardagsmotor men inte någon drömmotor, det föll helt enkelt på priset. Har inte räknat exakt men den skulle väl bli 30-35 000 dyrare...

Till saken hör att jag eg. gillar snabba bilar och gärna köper en riktigt snabb bil igen. Men det är hus på gång här och det var ingen av prestandamotorerna jag kände riktigt för. Min nuvarande bil köpte jag för 3,5 år sen för 400 000 nästan med all utrustning. Nu tänkte jag göra ett lite mer ekonomiskt köp. Kanske blir jag nöjd, kanske kommer jag att sakna fler hk...
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]