Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SverreK
Hej!

Behöver köpa en bilbarnstol till min 3 årige son. Hans lillebror skall ärva den han sitter i nu.
Är det någon som har ett bra tips på en bra bilbarnstol som passar V70II?
Vi vill att han sitter bakåtvänd i baksätet ett tag till men sedan bör den gå att vända så han sitter framåt.

Säkerhet går fört, komfort i andra hand, plats i framsätet i övrigt i tredje för att slutligen priset har viss inverkan.

Tack på förhand
Sverre
av joschua
SverreK skrev:Hej!

Behöver köpa en bilbarnstol till min 3 årige son. Hans lillebror skall ärva den han sitter i nu.
Är det någon som har ett bra tips på en bra bilbarnstol som passar V70II?
Vi vill att han sitter bakåtvänd i baksätet ett tag till men sedan bör den gå att vända så han sitter framåt.

Säkerhet går fört, komfort i andra hand, plats i framsätet i övrigt i tredje för att slutligen priset har viss inverkan.

Tack på förhand
Sverre
Britax Multi-Tech ( tror det är samma som Volvo säljer under eget namn men dyrare ) .Den ska även funkar att vända när den tiden kommer
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Norska BeSafe gör otroligt bra och säkra barnstolar. Deras stolar är optimerade för max skydd av krockvåld. Nackdelen är att dom är otympliga/bökiga att flytta.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Jag törs kalla mig av en expert på barnstolar....haft 4st på två barn och äldsta är bara 4år.
Vi körde först med Akta Graco (Cosmic Comfort S), med de blir så klumpiga i bilen.
Bild
Fördelen är att det går enkelt att luta den något med en vrid.
Tillslut hittade vi en jätte bra stol som är både säker, smidig och skön, Britax hi-way.
Bild
Användarvisningsbild
av bjornw
En stor nackdel med de vändbara, likt multi-tech, är deras relativt höga vikt som när de används framåtvända belastar barnet eftersom bilens fasta bälte används. En framåtvänd stol bör vara isofix så den sitter fast i bilen, alternativt så lätt som möjligt.

För bakåtvända är besafe Izi-kid x3 i särklass, så länge barnet inte är för stort. Bland framåtvända är britax kidfix och besafe iziup att föredra.

Acta-gracos stolar har i några fall gått sönder i tester. Själva sätet har kostbar från basen, stöd benet knäckts osv. Jag har inget förtroende alls för någon av deras produkter, och det behövs inte eftersom det finns bra alternativ.

Se mer på
http://www.hts.no/se/
Användarvisningsbild
av kave
Vi har en kille som snart blir tre. Riktigt trångt i Akta Graco Duologic. Vi har en pojk på 6 månader som växer ur babyskyddet. Det hade varit fint med en framåtvänd till treåringen och låta 6 mån ta Duo Logicen. Britax kidfix var ju från 15kg och det väger vår treåring med råge.
Hur resonerar ni andra? Är det strikt 4 år som gäller?
Användarvisningsbild
av bjornw
Egentligen är det huvudets vikt i förhållande till kroppen som är viktigt när man väljer riktning på barnstolen. Vid 4 år är det förhållandet i snitt på en sådan nivå att de flesta barn tål de belastningar som uppstår vid mindre kollisioner. Det finns dock forskning som säger att barn vid 12 års ålder har ca 50% bättre chans att klara sig om de sitter bakåtvända. Det råder inget tvivel om att det är säkrast att sitta bakåtvänd länge.

Det är föräldrarna som väljer om barnets komfort och intresse ska gå före säkerheten. Vi har valt att ha våra barn bakåtvända så länge som det är praktiskt möjligt. Äldste sonen vände vi vid 5 års ålder, mellangrabben är lite mindre och kan nog sitta bakåt uppemot 6 år. Att överbelasta en bakåtvänd stol med för mycket vikt är ett mindre problem. Längden på barnet kan dock vara ett hinder.

Hur ni prioriterar är ert val. Vi har gjort vårt.
av Tobbev
Min son åker framåtvänd sedan 3 års ålder. Då var han både för lång och tung för den bakåtvända stolen vi har. Jag kan inte se hur han skulle fått plats i en bakåtvänd stol fram tills han blev 4 år (om man skall gå strikt på rekommendationerna).

Dottern väger just nu 15kg (fyllde precis 2 år) och är också väldigt lång för sin ålder. Den bakåtvända stolen har som maxvikt 18kg och hennes huvud är snart uppe vid vindrutan. Jag ser inte hur hon skall få plats i en bakåtvänd stol i 2 år till, varken viktsmässigt och längdmässigt.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
SverreK skrev:Hej!
Tack på förhand
Sverre
Jag skulle inte fokusera på att den skall vara vändbar, de flesta köper "riktiga" framåtvända stolar istället.
Har haft Akta Graco och varit nöjd

Lycka till

3-barnsfar / H
av sweborn
OptimusPrime skrev:Norska BeSafe gör otroligt bra och säkra barnstolar. Deras stolar är optimerade för max skydd av krockvåld. Nackdelen är att dom är otympliga/bökiga att flytta.
Kör också BeSafe, är krocksäkerhet viktigast finns inget annat. Dock gäller vår IsoFix-stol till och med 18kg, på papperet i alla fall. Vet inte om BeSafe har något däröver vad gäller storlek på barn och formell klassificering.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]