Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:
perhall skrev:Jo, 277900 är lockande.

Vet någon koden på grå klädsel utan de vita/beiga inslagen? Säljaren kunde inte hitta det.

Någon utrustning man måste ha?

Funderar på att hoppa över RTI:n som är omodern och dyr (vad kostar en bra lös uppgraderingsbar GPS? 4000?). Fundera också på att hoppa över HP-stereon som ändå inte är så bra. Kan man spela låtar från iPhone i en vanlig Performance-stereo? Det ingår ju bluetooth...

Har ni tips på snygg färg? Vill inte ha vit eller röd...

PH
Blir det ingen Facelift....?
Jo, det blir det, efter v. 20, men inte för mig. Denna bil är ju sänkt med 50 000 och det gick att få en del rabatt på extragrejerna nu. Sen tror jag att en R-design är lättsåld om några år.

Facelift kommer mest att vara på inredningen. Synd, för det är utsidan jag tycker behöver mest ansiktslyft...
PH
FWH skrev:Fundera även på att ta bort railsen - snyggt tycker jag.
Jag tycker oxå det är snyggt utan men fick det tipset att ta bort dom själv efteråt. Det är dyrare att köpa rails i efterhand än att sätta tillbaka dom, sen vet jag iofs inte om det sitter någon plast där istället men tycker ändå den borde vara billigare o köpa en nya rails (om man någon gång skulle sälja bilen eller vill ha rails en vacker dag)
ZizzoZ skrev:Läste i en annan tråd, det blir ingen T6 som du funderade på att beställa 15 Januari, är du säker på vad du vill ha? :lol:
Jag? T6 har jag inte funderat på men säkert T5 och några av dieselarna. Men den här blir nog bra. SNål, låg skatt, hyfsat pigg... billig att köpa.../PH
perhall skrev:
ZizzoZ skrev:Läste i en annan tråd, det blir ingen T6 som du funderade på att beställa 15 Januari, är du säker på vad du vill ha? :lol:
Jag? T6 har jag inte funderat på men säkert T5 och några av dieselarna. Men den här blir nog bra. SNål, låg skatt, hyfsat pigg... billig att köpa.../PH
Etanol i längden - en dyr historia?
av perhall lör 15 jan 2011, 08:12

Åkte en 2,5FT taxi igår från flygplatsen. Kommenterade att han redan kört 28 000 mil med en FT (ja, den kom väl för ca 2 år sen). Ja, men motorn är ny, sa han. Så berättade han att det varit problem med topplocket som renoverats vid 10 000 mil etc. Han menade att de har flera etanolbilar av olika märken och att det är mycket problem... och att ingen etanolbil håller för 20 000 mil i taxitrafik (i Stockholm). Samma sak med gas-Passaterna, en hel del problem. Och så drar 2,5FT 1,7 (han körde mycket lugnt! Men visst, stadskörning mer eller mindre, tung bil, 200 hk...). Tydligen har V70II med gas fungerat bra men de har bara gått 15 000 mil som längst (V70N gas funkade ju sådär....)

Det verkar ju som att en diesel med måttligt effektuttag (typ D5, Merca 220) eller en traditionell bensinmotor är mest stabilt.

Även bensin-DI verkar läskigt. En släkting fick alldeles nyligen ras på sin A6 3,2FSI 05 (12 000 mil), 75 000,-. Tidiga Merca och BMW med DI har problem med pump, injektorer etc. Precis som flera generationer BMW-dieslar med högt effektuttag.

Har också just studerat en tysk rapport där det nästan bara är dieslar och bensin-DI som har problem...

Tycker bara det är trist att köpa en privatbil för 370 000 och råka ut för såna problem... så jag ska nog satsa på en T6 eller något annat robust och hållbart...

PH

Tycker det står T6 i slutet men har lite dålig syn, men den blir nog bra :) Tänkte bara om du inte riktigt visste vad du ville ha :) Inte kul o ångra sig när man väl lagt upp pengarna på bordet :)
jag tycker du skall köpa en 2,5ft istället
Blåtanden går som sagt bara att använda för samtal, samma sak gäller Iphonen som inte heller kan överföra något annat än samtal för blåtand.
Du kan ju alltid använda AUX ingången men ljudkvaliten blir sisådär bra tyvärr :S
perhall skrev:Funderar på att hoppa över RTI:n som är omodern och dyr (vad kostar en bra lös uppgraderingsbar GPS? 4000?). PH
Jag har en Garmin 1310T: http://www.garmin.se/node/6440 som jag har köpt till livstids gratis uppdateringar av kartorna (ungefär 4 ggr/år): http://www.garmin.se/node/6530.
Jag har monterat enligt denna bruksanvisning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=50610
Garmin 1310T är billig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431636

Jag handlade följande på Clas Ohlson:
34-8918 6ml. Power Epoxy Loctite Snabbhärdande 49:-
36-3901 Förlängningskabel 2,3 m 59:-
32-1760 Mobiltelefonhållare 49:-

Fungerade perfekt. Ström tar jag via förlängningskabeln från uttaget som finns i baksätet och lyckas på så sätt dölja kabeln rätt så bra. Allt som allt tog det bara ca 20 min att göra alltihop från uppackning till montering (minus härdningstiden). Billigt blev det också.

Tycker att GPS:en sitter mycket bra (bra vinkel och framför allt lättåtkomlig) och jag slipper ha den uppe i rutan - där den var hyfsat ivägen och där jag knappt nådde den förut.
Jag brukar hämta gratis fartkameror här: http://www.speedcam.tk/

.
Senast redigerad av 1 epostaren, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]