I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ringarna i skärringspackning ser helt annorlunda ut och funkar lite annorlunda och dem förstör packningsytorna. O-ringa gör bara att man får lite mer tryck på packningen och det enda som tar "skada" av det är packningen som sådan. Originalpackning + stumma bultar ska täcka dina behov om du inte börjat fundera på att bygga ett riktigt 6-700hk+ monster vill säga
Användarvisningsbild
av Dalmans
nej 500 hk ligger målet fortfarande på.... men det känns ju inte jättedumt att ändå oringa när man ändå har blocket på en firma.
sen är bättre bultar också med på önskelistan såklart!

När man ska beställa ram och vevlager. hur vet man vilka mått, hur/vad mäter man om man inte vet vad som är orginal
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Så länge inte axeln är slipad så är det ju bara att beställa standardlager. Man får ju se upp lite beroende på årsmodellen på blocket. Original ramlager är antingen 55 eller 63mm. Vevlagren är 49mm original om mitt minne inte sviker mig. Är det mindre mått så får man beställa överdimensionslager i passande storlek.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Okej. Vet dock inte årsmodell på blocket.

Men om jag mäter med digitalt skjutmått.

Ramlager: sätt tillbaka vevens överfall och mät diametern där veven ska ligga

Vevlagren: mät på vevaxeln där vevstakarna ska sitta.

Rätt? Det behövs altså inga mått på hu "tjock" lagren ska vara?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Enklast är ju att mäta diametern på tapparna med skjutmåttet, det gäller för både vev och ramlager. Tjockleken på lagren blir ju rätt per automatik. Ska man ha standardlager så rä dem en viss tjocklek. Ska man ha överdimensionslager blir dem tjockare.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dalmans skrev:Vet dock inte årsmodell på blocket.
Är det ett block med 55mm ramlager ska du börja fundera på ett annat block istället. Dem små ramlagren är ingen höjdare vid trim. Tanken bakom är bra, men lagren håller inte så bra.
Användarvisningsbild
av Dalmans
med min jävla flyt så kommer det ju självklart vara det, åker nog till garaget och mäter detdär redan ikväll...

man mäter helt enkelt på vevaxeln där den ligger emot blocket? om det är 55 eller 62 mm i diameter. är inte så bra på facktermerna
och lika på vevaxeln där den håller i stakarna för att få fram vevlagermåttet
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dalmans skrev:man mäter helt enkelt på vevaxeln där den ligger emot blocket? om det är 55 eller 62 mm i diameter. är inte så bra på facktermerna
och lika på vevaxeln där den håller i stakarna för att få fram vevlagermåttet
Ja.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]