Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har en 740 GLE med mekanisk insprutning som går som den själv tycker :S

Allt började ett par dar sedan då ja körde och skulle sakta ner, tryckte ner kopplingen och växlade till trean och släppte kopplingen och då märkte jag att motorn hade dött...

Började genast undersöka tändningen men stiften har väldigt god gnista :) vilket jag tyckte var positivt men den starta endå inte...

Jag gav upp och den bogserades hem... en timme senare skulle jag testa på nytt att få den att gå, den starta direkt! jag lite förvånad men brydde mig inte desto mer, nästa dag körde jag till stan och halvvägs dog den igen, men startade direkt, efter det märkte man att varvmätarn gick ner till 0 varje gång man tryckte in kopplingen, slapp till stan och fick bilen parkerad men sen starta den inte igen...

Nu har ja testat på nytt och märkt att bilen startar ENDAST när automat choken är på, alltså då motorn stått ut i kylan en timme eller par, och direkt då choken slår av så försvinner tomgången helt och om man låter motorn slockna så startar den inte förrän den är tillräkligt kall för att kräva choke...

några tipps? har funderat om den kan vara något som ställer tomgången för motorn som gett upp? finns väll ingen "tomgångsskruv" på volvos mekaniska instprutning?
Tjuvluft? Slang som lossat, gummit mellan insuget och mängdmätaren...

Choke fanns på förgasare. Du har en tillsatsluftslid som höjer tomgången när den är kall, och en styrtrycksventil som ökar bränslet. Det är inte av och på, utan regleras steglöst med temperaturen.
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]