Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Molle
Märke & modell - Volvo S60 2,4T

Årsmodell - 2001

Mätarställning - ca 11000

Effekt & vridmoment - 200 hk / 295 Nm

Prestanda Snabb!

Historia om bilen - 1 tidigare ägare, fullservad givetvis. Köptes av mig på Bilia i nov -05.

Syfte - En bekväm, snygg blandning av bruks/lekbil.

Motor - 2,4 liters lättrycksturbo.

Växellåda & kraftöverföring - 5 växlad M56 låda.

Kaross - Original

Chassi - Original

Fälgar & Däck - Sommar: 17" Tethys (T5-fälgar). Vinter: 16" plåt.

Inredning - Beige halvskinn, farthållare & fjärrkontroll i ratten, träpaneler, mm. Businesspaket.

Elektronik & Stereo - HU603 m. förstärkare. 11 högtalare. Fjärr i ratten.

Framtidsplaner - Snygga till bilen allt eftersom.

Mål - Blir som vanligt aldrig klar..

Snabb sammanfattning från start till idag:

Så här såg den ut när jag köpte den.
Bild
Bild

Köptes i nov. förra året så det blev ju vinterdäck ganska omgående..
Bild

Ny grill på plats!
Bild

Sen måste man ju ha öppet filter.. 8)
Bild
Bild

Den 12:e mars tyckte jag att vintern var över så då åkte sommardäcken på. :lol:
Bild
Bild
Bild

Ögonlock fram & bak, samt borttagna strålkastartorkare.
Bild
Bild

Vårrecondad och precis hemkommen från Elmia. Köpte lite grejor där, en skylt för att visa vem man är och det obligatoriska klistermärket.. 8)
Bild
Bild

När Radicast äntligen började sälja täckpluggar även till S60 var jag först att beställa ett par.. :) Ny framrutestreamer är också på plats.
Bild
Bild

Och så ser den ut nu. Nästa helg ska jag meka dit en japsdämpare. Sen kommer den sänkas ca 50mm, tona rutorna, lackas ner, ska bygga en baslåda anpassat för bagaget mm mm...
Användarvisningsbild
av Ramon
Intressant projekt! Ska bli kul att följa det :D Sänkning och toning som du planerat in kommer göra susen.
av Molle
Såhär blev det med japsen.. Ljudet blev klart bättre, men hade ändå hoppats på lite mer.. :)

Bild
Bild

Har även snyggat till det lite vid fötterna!

Bild

Blåa positionsljus.. 8)

Bild
Användarvisningsbild
av VS60
Det där back slutdämpare eller vad den kallas, japsare? Hur fick du in den? Har du några bilder hur ser det ut under bilen eller snarare sagt hur lyckades du koppla(montera) den?
av Molle
VS60 skrev:Det där back slutdämpare eller vad den kallas, japsare? Hur fick du in den? Har du några bilder hur ser det ut under bilen eller snarare sagt hur lyckades du koppla(montera) den?
Japsdämpare.. :)
Fick tyvärr inte med mig kameran när jag monterade den, men det var inte så svårt. Kapade av den gamla strax efter dämparen och "byggde" eget rör av böjar och skarvar från micro. Var inga problem med plats men lite pill att få den som jag ville.. Hade nog velat ha den liite längre in, men hade nästan fått bygga som ett S då om du förstår.
av Molle
Dåligt med kommentarer tycker jag.. :evil: ;)

Fick ett ryck idag, söndag, hade inget att göra så fick jag syn på originalgrillen som jag tänkt göra nåt med. Så..

Bort med gamla fula emblemet, var skadat så hälften av kromet i ringen försvunnit. Och börja maskera..

Bild

Pilligt som satan men blev till slut klar..

Bild

Så här blev det, första lagret lagt! :)

Bild
Bild

Efter några lager färg så var det dags att kolla hur det egentligen blev.

Bild
Bild

Helt ok, men var inte nöjd alls med kanterna så det var bara att börja om..

Bild

Bort med tejpen och kolla igen, hitta fler fel så.. :roll:

Bild

Till slut så vart jag hyfsat nöjd. Ska lacka det svarta också så det ser nytt och fräscht ut, har bara inte bestämt mig för matt eller blanksvart?
Nytt emblem ska också givetvis köpas.
Vad tycks??

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av michael561
Det där blev rikigt bra...vart kommer ditt fotstöd ifrån? Har funderat på något sånt så man inte sliter på orginalmattan :lol:
Eller det kanske skurvas fast?
Användarvisningsbild
av JackyT4
tjena,

angående de blåa positionsljusen, vart får man tag i såna? och vad tycker "farbror blå" om att det sitter monterat?
av Molle
Dom finns i dom flesta biltillbehörsaffärer. (Ex. Micro)
Polisen/besiktningen godkänner det givetvis inte, men det lyser inte jätteblått om man säger så, det är inget diodljus som märks direkt. Blev tom stoppad för en vecka sen för att blåsa och då sa dom inget.
av kaffe_koppen
Ojj! jävlar i helvete vad fin den är

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?