Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pettrer
*pettson* skrev:Tyvärr är nog lambdan gången. Ditt system har försökt kompensera med bränsle utan att signalen har ändrats. Nu ska man egentligen göra en djupare undersökning för att se om lambdan jobbar eller står stilla. För det är ju ändå en gissning att den är gången innan man verifierat. Det du kan göra enkelt är att snabbkolla så att inga öppna slangar finns, att det inte finns några vacumläckor. Kolla på insuget i ändan mot servopumpen så det inte finns en slang där som gått av (en del modeller har vevhusventilationen går in där med en tunn slang.). Hittar du nåt åtgärdar du det. När du är klar oavsett med sonden eller felsökning och ev sond. Så nollställer du koderna. Sen startar du och provkör. Koderna raderas inte av sej själva.
Vill ni byta sonden så klarar du det själv. Den kan sitta fast ordentligt men den lossnar med lite övertalning. Det krävs 22mm nyckel.
Hej igen!

Det visade sig att vi inte hade servat bilen som vi skulle. Verkstaden bytte därför tändstift, rotorn och fördelarlock. Nu går bilen som en klocka, och det bästa är att vi inte behövde byta lamdasonden!

Totalt gick detta på 1800 kr för felsökning, delar och arbete (650 kr) och det tycker jag var ett bra pris på en Mekonomenverkstad.

Tack igen

Petter
av *pettson*
Det är naturligtvis bra. Men dom åtgärderna förklarar absolut inte koden som du angav. Det krävs mer för att generera koden.
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]