Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
FWH skrev:

Ja, jag tycker det är bättre känsla och körglädje i V60 än A4.

Jag gillar inte riktigt känslan i styrning på A4 samt att den känns mindre väl balanserad.
Intressant att vi tycker så olika just på körkänslan. Det är faktiskt just styrningen som jag ogillar mest från V60. Även om den är klart bättre än t ex V70 så är den fortfarande dålig anser jag. Det är enligt mig något som genomsyrar alla Volvo modeller. Men det beror på vad man föredrar och jämför med så klart.

Men jag bör väl tillägga att jag inte kört en V60 i närheten så mycket som A4, som jag kört tusentals mil i. Det är möjligt att V60 växer med uppgiften.
av Moody
Hade en A4 Avant som hyrbil under en vecka ganska nyligen och visst är det en trevlig bil. Mina personliga reflektioner är dock att jag aldrig riktigt kom överens med stolarna och hittade inte riktigt en körställning som jag trivdes med. Antingen satt man för högt eller också så skymdes en del av instrumentpanelen vilket var ganska irriterande på långresa. Hittade inte någon bra viloposition för vänsterarmen under långkörning heller. Saknade också farthållarknapparna i ratten som finns på V70.

Kan dock hålla med om att mittkonsolen med infotainmentsystemet i A4 känns dock som hästlängder före V70.
av sandberg
Moody skrev:Hade en A4 Avant som hyrbil under en vecka ganska nyligen och visst är det en trevlig bil. Mina personliga reflektioner är dock att jag aldrig riktigt kom överens med stolarna och hittade inte riktigt en körställning som jag trivdes med. Antingen satt man för högt eller också så skymdes en del av instrumentpanelen vilket var ganska irriterande på långresa. Hittade inte någon bra viloposition för vänsterarmen under långkörning heller. Saknade också farthållarknapparna i ratten som finns på V70.

Kan dock hålla med om att mittkonsolen med infotainmentsystemet i A4 känns dock som hästlängder före V70.
Som sagt, här är ju verkligen saker som baken. När det gäller farthållaren är ju Audins 10 gånger mer lättanvänd och användarvänlig än vad Volvons är. Tycker jag! Den sitter alltid på samma ställe eftersom den inte följer med rattens rörelser (t ex om du vill koppla ur farthållaren när du märker att du kommer in i en "skarp" kurva). På Audin sitter den i helt perfekt läge och man vet ALLTID vad man har den. Tycker inte om knappar på ratten alls egentligen. Men som sagt, det är ju en smaksak. Samma sak när det gäller stolarna som du skriver.
av Amli
En annan sak som jag gillar med Audins farthållare som jag saknar på Volvo är möjligheten att höja och sänka farten med 10km/h åt gången. Ett lätt tryck och man justera med 1km åt gången (som på Volvo) fast om man trycker lite hårdare så hoppar den till närmaste 10km/h (kör man i 95 hoppar den till 100 sedan 10km/h åt gången ju längre man håller in). Perfekt när man ökar eller sänker från t ex 90-110.
av Steff 99
Jag vet inte vilken farthållare du har , men min justerar man 5kmh (eller om det är 10kmh) varje gång man trycker på knappen.

Varför jag föredrar V60 före A4 är att jag inte alls tycker om A4.
Min känsla varje gång jag kliver in i A4 är att den känns samma som för 5-6 år sedan, utseendet är samma som för 10 år sedan och körmässig är den också samma.
Men det är en högst personlig åsikt, för mej känns den bara tråkig.
Användarvisningsbild
av FWH
Om man funderar på A4 Avant kanske man också faktiskt ska titta ordentligt på V60 och inte bara V70.
av greenbay
sandberg skrev: Som sagt, här är ju verkligen saker som baken. När det gäller farthållaren är ju Audins 10 gånger mer lättanvänd och användarvänlig än vad Volvons är. Tycker jag! Den sitter alltid på samma ställe eftersom den inte följer med rattens rörelser (t ex om du vill koppla ur farthållaren när du märker att du kommer in i en "skarp" kurva). På Audin sitter den i helt perfekt läge och man vet ALLTID vad man har den. Tycker inte om knappar på ratten alls egentligen. Men som sagt, det är ju en smaksak. Samma sak när det gäller stolarna som du skriver.
Det är ju just det att volvons knappar sitter på samma ställe på ratten som är bra!!, börja leta FRAMFÖR ratten vid en kurva, hur säkert är det???
Och varför stänga av farthållaren innan kurva förresten?, om du nuddar brom eller koppling släpper den, eller?
/greenbay
av Tobbev
sandberg skrev: * Audins infotainment är överlägset. En fin finess jag saknar som jag inte vet om V/XC/S60 har i sin infotainment är att i A4:an fick man upp alla aktuella radiokanaler som man hade mottagning på, och alla la sig i listan som man bläddrade emellan. En liten sak, men jag stör mig på det här gammaldags sättet som V70 har nu.
Så är det i det nya Volvos nya Sensus infotainment också.
av sandberg
greenbay skrev:
sandberg skrev: Som sagt, här är ju verkligen saker som baken. När det gäller farthållaren är ju Audins 10 gånger mer lättanvänd och användarvänlig än vad Volvons är. Tycker jag! Den sitter alltid på samma ställe eftersom den inte följer med rattens rörelser (t ex om du vill koppla ur farthållaren när du märker att du kommer in i en "skarp" kurva). På Audin sitter den i helt perfekt läge och man vet ALLTID vad man har den. Tycker inte om knappar på ratten alls egentligen. Men som sagt, det är ju en smaksak. Samma sak när det gäller stolarna som du skriver.
Det är ju just det att volvons knappar sitter på samma ställe på ratten som är bra!!, börja leta FRAMFÖR ratten vid en kurva, hur säkert är det???
Och varför stänga av farthållaren innan kurva förresten?, om du nuddar brom eller koppling släpper den, eller?
/greenbay
Fast man letar ju inte framför ratten. Man har den vid sidan om och alltid på samma ställe. Att ha knappar som följer med är ju ungefär som att ha en blinkers eller vindrutetorkarspak som följer med rattrörelsen.
av viktore
sandberg skrev:
greenbay skrev:
/greenbay
Fast man letar ju inte framför ratten. Man har den vid sidan om och alltid på samma ställe. Att ha knappar som följer med är ju ungefär som att ha en blinkers eller vindrutetorkarspak som följer med rattrörelsen.
Nu råkar det ju bara finnas ett sätt att manövrera blinkers, till skillnad från farthållaren. Ser inte riktigt problemet med att använda broms/koppling för att koppla ur farthållaren om rattknappen sitter svårt till.
Trasig Renault Scenic

Han, sambon och katten kommer ner till helgen och […]

Tysta sommardäck V90

Det stämmer att Volvo inte uppger 245/45-19 s[…]

Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]