I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Har pratat med Sten Parner också föressten. hans svar på vilka kolvar det är löd som följer:

Hej
Det är smidd Mahle kolv till B23 ET dessa kan användas tillsammans med H-stake 1C då passar dom B230
SPM motor
Sten

(kolvarna ligger här hemma hos mig nu, så efter lite besparingar kommer jag införskaffa SPM H-stake 1-C)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dalmans skrev:kan man åka med vx3 kammen eller borde man sikta på något vassare?
Tänkte om man köper en 531 topp med vx3 kam och får den portad och donad.
Det beror ju på vad man siktar på i effekt. Ska du bygga för 300hk är ju vx3'an ett ok val, men ska man bygga en vassare motor så är det bortkastade pengar bara. Lite samma sak med toppen. Din originaltopp räcker till 300hk, och filar man till den duger den jätebra. Men sak du bygga nåt vasst så är ju en 531 med en för ändamålet bra portning bättre. En för vass tpp ger dåliga egenskaper på låga varv. Redan när man jämför standard 530 och 531 så får man lite sämre resister med en 531:a, men möjlighet till mer effekt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
96mm original. Men sen är det ju aldrig fel att mäta upp loppen innan mn borrar för att va äker på att man inte behöverännu större kolvar. Men det kan den som borrar göra innan.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Okej. tror jag börjar få hyfsad koll på detta. har mailat Nielsen Performance i Bjurs och fått lite priser.

Borrning 2300
Toppdeckca 800
Oringa 800
Komplett balansering av vev ink viktjust stakar kolvar 3000
Ramlagerlägen 500

Låter det som vettiga priser?

Ska man både toppdecka och o-ringa? läste lite ang oringning vs skärringspackning och har svårt att veta vilket man ska välja. packingen är det billiga alternativet, men man pajar toppen och allt går åt helvete om man måste av med den?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Priserna ser ju vettiga ut. Av skärring och o-ring så är ju o-ring att föredra om man anser sig ha behov av det. Men vanlig packning och riktiga toppbultar räcker långt. Vill man ha lite extra säkerhet kan man limma toppackningen också. Toppdecka är aldrig fel att göra så att man vet att ytan är bra mot packningen.
Användarvisningsbild
av Dalmans
tror det blir o-ringning av blocket då.
ska jag ändå lägga ut så pass mycket pengar på motorn känns det dumt att snåla in på 800 spänn, en sak om det handlade om ytterligare 3000 liksom :)

Kör man nån speciell topppackning när man har oringat block?

Jag och Päpplet satt och diskuterade, Skärringen förstör ju toppen och gör att den måste planas om man är av med den, men varför händer inte samma sak vid oringning, borde inte den också skada toppen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Man kör med vanlig packning när man o-ringar. O-ringat block kan enbart skada toppen om du monterar toppen utan toppackning. O-ringningen "skadar" bara packningen på sidan mot blocket. Ringarna ser ju bara till att det blir lite extra tryck på metallringarna runt cylindrarna. Och ringarna i packningen skadar ju inte varken topp eller deck.
Användarvisningsbild
av Dalmans
okej, så man kan köra skärringspackning också utan att det skadar? eller hur menar du?
tycker dock prismässigt att det är värt att oringa ändå.

Tror du jag kan köra med orginal topp-packning altså, ingen sån kopparpackning eller något annat är bra?

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]