Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ecke38
Hej!

Har en 855glt -97 med ECC.
Kommer bara värme från vä sida ej från höger.
Har pratat med en volvo kännare som sa att man som nollställde anläggningen med kortfattat 15s på varje sak på ecc "displayen"
Gjorde som han sa....gjorde om proceduren 2ggr då började det fungera....men efter ca 30min körning så kom kallluften tillbaka på hö sida.
Nån annan som haft liknande problem?

Mvh Erik
Användarvisningsbild
av taxi
Tycker det låter som antingen ett luftspjäll som krånglar eller kupetempgivare, sitter bakom handtagen i taket.
Kan du beskriva i detalj vad nollställningen går ut på? Trodde inte att man kunde göra nåt på en 97:a utan dator?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ska väl till instrument för att göra grundjustering på spjällmotorerna. Men när man gör det ska vreden stå i vissa lägen. (22-AUT-22-fläkt på AUT vill jag minnas) Men samtidigt säger mitt osäkra minne att styrenheten gör detta själv om den har varit strömlös, så koppla bort batteriet kanske är en idé...

Eller så är det en spjällmotor som är kass. Men då borde det finnas felkod, och om det finns så blinkar AC och REC-knapparna i 20 s efter start.
Användarvisningsbild
av Ecke38
Sparkz skrev:Det ska väl till instrument för att göra grundjustering på spjällmotorerna. Men när man gör det ska vreden stå i vissa lägen. (22-AUT-22-fläkt på AUT vill jag minnas) Men samtidigt säger mitt osäkra minne att styrenheten gör detta själv om den har varit strömlös, så koppla bort batteriet kanske är en idé...

Eller så är det en spjällmotor som är kass. Men då borde det finnas felkod, och om det finns så blinkar AC och REC-knapparna i 20 s efter start.
¨

Hej igen...ska ut i garaget nu skruva upp..kolla spjällmotorn...verkar inte öppna ordentligt kommer ljummen luft vid full värme,sen kallluft vid full kalluft.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Det ska väl till instrument för att göra grundjustering på spjällmotorerna. Men när man gör det ska vreden stå i vissa lägen. (22-AUT-22-fläkt på AUT vill jag minnas) Men samtidigt säger mitt osäkra minne att styrenheten gör detta själv om den har varit strömlös, så koppla bort batteriet kanske är en idé...

Ja, det är väl volvo system tester som gäller på dom modellåren!?
Jag vill minnas att reglagen ska stå enligt följande:
* Fläkten manuell halvfart.
* REC på.
* Vänster sida, max kyla.
* Höger sida, max värme.
* Luftväljaren på punkten mellan defroster (vindruta) och ventilation.
Användarvisningsbild
av Ecke38
Jocke S. skrev:

* REC på.
* Höger sida, max värme.
Varit skruvat nu....spjällmotorn som reglerar defroster/golvvärme piggen va av..gjord av plast,så jag limmade ihop och satt tillbaks.
Fungerar sen efter det..mkt konstigt för spjällmotorn till passagerar värmen sitter längst in...omöjligt ta bort, har jag inte rört.
Hoppas det inte är tillfälligt.....

Fråga ooom jag vill byta den plastbiten hur får jag bort andra halvan som sitter kvar i själv "paketet"?
Användarvisningsbild
av Ecke38
Ecke38 skrev:
Jocke S. skrev:

* REC på.
* Höger sida, max värme.
Varit skruvat nu....spjällmotorn som reglerar defroster/golvvärme piggen va av..gjord av plast,så jag limmade ihop och satt tillbaks.
Fungerar sen efter det..mkt konstigt för spjällmotorn till passagerar värmen sitter längst in...omöjligt ta bort, har jag inte rört.

Kortvarig lycka tog en tur med bilen ett par timmar senareville kolla att det fungerade...men icke...samma igen ljummen luft hö sida....
Hoppas det inte är tillfälligt.....

Fråga ooom jag vill byta den plastbiten hur får jag bort andra halvan som sitter kvar i själv "paketet"?
Användarvisningsbild
av Ecke38
Hej igen!
Om bilen stått ute så den är kall inne så blir det varmt på båda sidor.....ca 40 min efter man börjat köra
så blir det ljummet på hö sida igen.Om man haft bilen med kupevärmare på så blir det ljummet direkt oftast.
Har haft lös hö innesensor uppe vid handtaget rengjort va lite dammigt där.Men som sagt fortsätter,om man drar ut kontakten blir det varmt helatiden då om man vill testa om det är fel på den?.Eller kan man ta den från vä sida prova sätta den på hö sida?.
Ser dyr ut dom där sensorerna.
Nån som har nån ide?

//Erik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skifta höger och vänster givare och sen om felet flyttar med?

Sen finns det givare i luftkanalerna under instrumentbrädan också. Du kommer nog åt höger om du tar ur handskfacket. Jag har varit med om att en sån har lossat och hängde i kabeln. Om den då hänger på ett varmt ställe som över stereon tror styrenheten att det är jättevarmt i kanalen, och växlar över till kalluft.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]