Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Märkte att min bränslemätare knappt rör sig alls, enligt mätaren full tank efter 15 körda mil :O
Visst att DRIVe är snål men inte rimligt att den inte drar något alls. Kört 18 mil nu och den har, hur de än låter äntligen rört på sig lite, ca 3-4 mm men räknar man på att 1 1/4 dels tank är 17.5 liter och den enligt mätaren ska ha dratt ca
7 liter så är man allså nere på ett snitt om ca 0.38 i blandad körning. Låter inte sannolikt.

Detta fenomen uppkom när Jag tankade senast, innan har den vid normal körning ändrat sig från full tank å neråt efter ca 5-6 mil.

Någon som vet vad som kan va fel?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har väl garanti på bilen så åk in till närmaste Volvoverkstad så dom får kolla på det.

Kan vara en dålig givare i tanken eller ett elektronikfel.
av mikebike
Min tankmätare visar konstant 7 liter för lite, stapeln går aldrig upp på fullt, och värmaren vägrar starta p.g.a. för låg bränslenivå trots 1/4 tank!
av dst02
De låter ju ännu värre än mitt problem.

Som uppdatering av mitt problem så har Jag åkt 20 mil nu med blandad körning och mätaren börjar stämma mer överens med förväntad förbrukning men skall tanka upp bilen ikväll och avslöja mätaren.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tror detta är rätt typiskt för modellen. När jag kör på etanol (!) så kan jag ofta köra 6-7 mil innan mätaren rör på sig efter tankning. Betänk då att jag inte kommer längre än max 50 mil på en full tank.
av dst02
Jag tankade upp bilen förut och mätaren hade efter 22.5 mil dragit sig ner mot en halv 1/4 del vilket skulle innebära ca 8.5 liter, vid pumpen gick de i 11.5 så alldeles helt ute och cyklar är inte mätaren ändå. Precis som du också märkt så verkar den ta god tid på sig innan de händer något på mätaren. Hur som helst visade snittförbrukningen fina 0.5liter milen.

Jämföra kan Jag också göra med att Jag kom ca 35 mil på 1 1/4 dels tank innan Jag märkte att mätaren inte verkat hänga med för ett tag sedan.
Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]