Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Oki doki.....Om det varit en gräsklippare hade jag sagt luftfiltret,kollat luftfiltret så det ser bra ut? Verkar som du har en alldeles för fet soppablandning. Kört komponenttest,sladd i uttag 2 på diagnosdosan,(tändning på)3 tryck lite mer än en sek varje gång,då lyssna så att spridarna knattrar snabbt,du ska även höra kallstartsventilen,och tomgångsmotorn tydligt flappa. Prova även att starta bilen med kontakten loss till mapsensorn,bilen går då i linka-hemläge(förprogrammerat läge) men ska gå att starta. :o
av Hemulen
.....Sedan om det inte funkar med ovanstående,prova att mäta upp motorns temperaturgivare den som sitter under insuget,treans cyl. Av med en battkabel eller 1-ans säkring ur. Koppla loss handsken till bränsleboxen,passagerarsidan,eventuellt skruva loss överdelen på den, ohm-mät mellan stift 13 på handsken och stift 5 skriv upp värdet och kolla vad du har för temp utomhus där bilen står,ett par värden: vid 0 grader ca 6000Ohm vid minus 10 8200-10600 Ohm. Ta sedan loss kontakten till givaren på motorn(en klämma ska tryckas in) Ohm-mät igen från handsken,värdet ska bli oändligt,anslut kontakten igen. Anslut handsken till boxen,i med säkring eller battsko,på med tändning,multimetern i voltläge,mät mellan stift 13 0ch 5,Några värden: Vid 0 grader 3v vid 10 minus 3,5 volt,vid 15 minus ca 4volt vid 20 minus 4,3 volt. Jämför sedan med utetempen. :)
av Hemulen
Kul du fick igång kärran :D . Vet du vad det var för fel? Glapp i kontaktstycket till boxen? Lite ovanligare att man inte får igång bilen trots att man har både gnista och soppa(rätt tryck) som kommer fram till stiften plus att man har komp och kamremmen ligger rätt. :)
av piglettt
Jag kom inte underfund med problemet:P men jag och min far tog av alla kontakter i bilen och sprutade i "kontakt rengöring" satte i hopa allt, tankade på lite till soppa och sen vart det full fart på kärran :D

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]