Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wanvik
eijo skrev:Kan det vara så att den funkar bättre med powershift lådan än manuell? Verkar så av inläggen att dömma.. Ni som tyckte den var klen... var det med menuell låda?
Ja, jag provkörde både V70 T4 och omedelbart därefter V60 T3 med manuella lådor.
av perhall
Vad synd. Är lite trött på 2,5T/FT-motorn efter att ha haft den i fyra bilar sen 1997 (3 V70 2,5T och en T5). Det lär väl inte komma någon rolig bensinmotor på ett tag från Volvo, eg. vill jag ha en 3,2 men den finns ju inte längre... får väl själv åka och provköra en T4 och se vad jag tycker. Snål verkar den vara hur som helst.
PH
av Fjolnir
perhall skrev:Vad synd. Är lite trött på 2,5T/FT-motorn efter att ha haft den i fyra bilar sen 1997 (3 V70 2,5T och en T5). Det lär väl inte komma någon rolig bensinmotor på ett tag från Volvo, eg. vill jag ha en 3,2 men den finns ju inte längre... får väl själv åka och provköra en T4 och se vad jag tycker. Snål verkar den vara hur som helst.
PH
Du har ju T5:an också. Den lär väl vara lite roligare än T4.
av perhall
Fjolnir skrev:
perhall skrev:Vad synd. Är lite trött på 2,5T/FT-motorn efter att ha haft den i fyra bilar sen 1997 (3 V70 2,5T och en T5). Det lär väl inte komma någon rolig bensinmotor på ett tag från Volvo, eg. vill jag ha en 3,2 men den finns ju inte längre... får väl själv åka och provköra en T4 och se vad jag tycker. Snål verkar den vara hur som helst.
PH
Du har ju T5:an också. Den lär väl vara lite roligare än T4.
Jo, jag har funderat på den också. Men på något sätt känns det lite fel när Volvo har tagit bort 2,0T ur sortimentet (är ju samma motor) och ersatt med T4 som är modernare, snålare, tystare... men får väl provköra!
PH
av eijo
Perhall; Provkör för mig oxå då... har inte hittat nån T4 att provköra än. Siktar på en T4F MY12 så snart den går att beställa; med powershift. Kolla gärna förbrukningen under din provtur. Säger något om hur den blir i verkligheten. I alla fall min körstil skiljer sig nog en hel del från EU mix :)

Ser fram mot en fyllig recension :D
av perhall
eijo skrev:Perhall; Provkör för mig oxå då... har inte hittat nån T4 att provköra än. Siktar på en T4F MY12 så snart den går att beställa; med powershift. Kolla gärna förbrukningen under din provtur. Säger något om hur den blir i verkligheten. I alla fall min körstil skiljer sig nog en hel del från EU mix :)

Ser fram mot en fyllig recension :D
Det ska jag göra:)

Om du precis som jag kör ganska hårt så blir ju besparningen med en T4/F större... funderade också på en MY12 men det är så förmånliga priser nu på MY11 så jag ska kolla upp det.
PH
av vandenhoogen
Provkörde en V70 T4 Power shift och var väldigt possitiv! Tyckte motorn svara väldigt bra och upplevs inte som en liten motor, ingen racer men helt klart fartresurser och kraft som räcker. Växellådan kändes bättre än den golf dsg som jag nyligen provat och störde mig på att den växla mitt i momenttoppar vilket gav väldigt ryckig acceleration. Powershift lådan kändes fräsh smidig och snabbare. Det jag möjligtvis hade önskat ur T4 motorn är lite mer kraft på högre varv, min 2,9 s80 har helt omvänd motorkaraktär hade dock alla dagar valt t4 för det betydligt rejälare bottenvridet! helt rätt av Volvo att satsa på mindre motorer i detta fallet en Mazda spis enligt försäljarn!! Var inne på en manuell låda men efter provkörningen vill jag inte ha något annat än powershiften! Förbrukningen i stadskörning är specad till ca 1dl mer än manuell men har till viss del att göra med att manuell har start stopp automatik... Vid 110 varva det 2200rpm vilket är exakt som min 4stegade S80 automat... Hade trott denna 6 stegade gav något lägre varv

Har nu i helgen slått till på en V70 R-Design T4 Ice vit Powershift med teknikpaket herrgårdsvagnspaket driver support och lite småplock...ser verkligen fram emot vår och sommarn i en ny bil:)) så nu är det långa 8-10 veckor och så hoppas vi på att en facelift dränker ytterligare något år;)
av eijo
Låter lovande! Jag försöker hålla ut till dess att T4F MY12 med Powershift blir beställningsbar. Svart metallic V70 MY12 T4F Powershift med många paket... Summum eller R-design är frågan. Avdelningen för välfärdsproblem får väl avgöra... :D

Såg du vad den drog under din provkörning?
Användarvisningsbild
av balin
Kan bara inte hålla med! Körde en S80 T4 med PS låda. Vilken skit låda! Totalt obeslutsam vid något hårdare körning. Det känns som om Volvos låda är generation 1 och VW är på genaration 8! Så stor skilland är det om man jämför enligt mig. Möjligtvis så var lådan ok att köra lugnt och harmoniskt med men så fort tempot ökar kroknar lådan. Växlar ner för mycket/för lite. Växlar upp/ner... Lådan är helt komfort inriktad och inte sport inriktad. Finns inte ens ett sportläge...

T4 motorn som jag kört utan PS låda är helt ok, motsvarar nästan VW 1,8T 160hk.
av vandenhoogen
Då är vi inte helt överens på den punkten, bör dock tilläggas att jag inte kört så många mil med lådan men när man är ute o provkör brukar man ju köra rätt hårt för att testa bilen ordentligt:) Vilka av Volvos Automatlådor har ett Sportläge? Trodde jag var något som försvann iomed de adaptiva lådornas introdukton för drygt 10 år sedan men kanske har fel. Min 12år gamla S80 har då inget Sportläge... Är det volvo själva som tillverkar Powershift lådan? Den VW DSG låda jag provkört satt i en 105hk bluemotion och var 7stegad, vid den jämförelsen föredrar jag volvons, betydligt snabbare vid "manuell växling" samt som jag skrivit tidigare, vid acceleration fick vws låda för sig att växla väldigt tidigt där motorn upplevs som starkast, upplevdes väldigt opassande. Kanske att DSG 6 stegade som sitter i de större motorerna är bättre...

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]