Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Dum fråga av mig egentligen eftersom jag inte har nån aning om mängden innehåll i vare sig Volvos eller era kitt, utan det är ju prisinformationen värdelös! :roll:
av perhall
Volvos skinnklädsel håller ju inte riktigt samma kvalitet som bilen i övrigt men priset är tilltalande, ca 10 000 eller mindre beroende på hur man räknar med paket.

Till Audi eller BMW ligger det kring 22 000.

De håller mycket bättre kvalitet men blir också sunkiga om de inte hålls efter. sen tror jag att Audis skinn är bättre än BMW:s och BMW e60 har t ex haft stroa problem med att skinnet korvar och viker sig.

Mitt skinn ser fortfarande ok ut efter 3 år och 7000 mil. Jag har aldrig behandlat det.

Sen finns det ju finare skinn att köpa till för den som vill!

Det fina är ju att den som köper en Volvo begagnad tycker att skinnkvaliteten duger och betalar gärna 3-5000 extra för skinn, inte så mycket mindre än man gav. För en BMW eller Audi måste man hosta upp de 22 000 sen i princip kräver kunden skinn omd et är en 5-serie och man bör inte göra som en kollega till mig som köpte en ny BMW med nåt slags taxiskinn (typ Mercas Twin Leather). Den var i princip helt omöjlig att sälja sen trots att bilen i övrigt hade exakt rätt spec (320dT 177 hk silver sportstolar xenon 17"...)
PH
av VXC70
mm precis, volvos är prisvärt med tanke på priset, då som en skrev att audi osv. tar ju över 20 000 för läderklädsel. 10 000 är ju i princip vad en lädersoffa kostar så. men lädret i R-design är det skit material de å?
av MW76
Kvaliten på halvskinns skinnet är skräp....på vissa delar. Man kan tro att det är "buk"skinn.
Tunt och så mjukt att så att färgningen släpper.
Jag fick ny klädsel på sittdyna förarstol efter ca 1000 mil och vid 2000 mil var det dags för ryggstödet.
Om man trycker fingret hårt i skinndelen ser man om färgningen rynkar sig(smårynkor). Prova själva på olika delar sitsarna,ryggstöden, baksätet...
På min bil är det olika kvalité på olika delar.
Ska säga till om sittdynan på pass-stolen nu innan garantin går ut.
Har iofs barnstol där nu och ett skydd under så stolen är fin fortfarande men jag kan tänka mig vad som händer när den börjar användas normalt.
Baksätet verkar hålla ngt bätttre kvalité.

Kan tillägga angående Dynamic skinnet att grannen har en MY08 XC70 Taxi och då jag tittade hade den gått 22000mil och den såg förhålladevis fin ut.
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Jag har hört att "taxipaketet" innehåller skinnklädsel med väsentligt tjockare läder. Undrar om det är en skröna eller om det stämmer...vet någon?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu tycker jag vi ska håll isär begreppen, vad är kvalite?

V70N hade tjockt lackat läder som tålde nästan vad som helt men inte var speciellt bekvämt eller andades, det var lita tålig och bekvämt som en tjock galonsoffa och tarvade inte mycket underhåll.

I V70II är det ett mycket mjukare skinn som är otroligt mycket mera komfortabelt och andas suveränt varma sommardagar. Dock kräver det mera underhåll och omvårdnad.

Jag brukar hunderhåll mitt med bra sadelvårdsproukter, dvs samma som till sadlarna i stallet och mina stolar ser ut som nya efter 5000 mil.

Det är lite som att säga att en svindyr italiensk skinnsko med lädersula har dålig kvalite för det inte pallar att kasa runt i salt-slask-modden vi har här på gatorna.

Men jag kan i.o.f.s hålla med lite om kritiken, en Volvo är ju mera en bruksbil än en fin-åkarbil så ett mera robust läder hade kanske inte varit fel i alla fall.

Jag tror inte V70N kraftiga hårda läder var dyrare i tillverkning än V70IIs mjuka läder som andas. Så några pengar tror jag inte man sparat in.
Användarvisningsbild
av FWH
Ja, vi pratar ju traktor här och inte Lamborghini. :D
av Novis01
VolvoB20 skrev:...I V70II är det ett mycket mjukare skinn som är otroligt mycket mera komfortabelt och andas suveränt varma sommardagar...
Vill inte hålla med dig om "andas suveränt", i min förra V70II MY2008 tyckte jag att läderklädselns
(Prestige E100) "andasfunktion" var i nivå med galon 8)

Jag vill inte ha en bil till med sådan klädsel :evil:

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]