Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonas84
hejsan...

Jag har en 850 glt-92..
Jag har ett konstigt klonkande ljud som kommer från bakvagnen..dock inte hela tiden..Jag trodde att de var stötdämparna pga påpekning från besiktningen..åkte då till en verkstad å han sa att de inte var några fel på dom...De låter mer om man åker på guppig väg.....Kan inget om bilar...

Väldigt tacksam för svar... :roll:

MVH jonas
Användarvisningsbild
av Pipercross
Det klonkande ljudet kan vara att dämparna slår i botten. Konstigt om besiktingen säger att de e slut men en verkstad säger att de e ok...skumt..

I övrigt vet jag inte vad som annars kan orsaka ljudet då du kör på guppig väg.

/Pipercross
av Uninium
Eller så är det Stötdämparfästena som gjort sitt också..
av AndreasGLT
Eller kanske domkraften som ligger i skuffen.
av jonas84
hur ser man om de skulle va stötdämparfästena....
Användarvisningsbild
av dahumbug
Kolla om det inte är så att det är fram ljuder kommer från. Ett välkänt problem är de s k stabilisatorstagen som sitter mellan fjäderbenet och länkarmen. Jag hade liknande missljud som du och tyckte att det kom bakifrån. När jag sen pratade med Volvo tyckte han att det verkade konstigt, det brukar inte vålla några problem i bakvagnen. Hans tips var att kolla fram och mycket riktigt, staget på höger sida fram var helt slut. Jag kunde dra ut staget från kulleden så nog f-n var det dags att byta!

Kolla detta!
av sm7ovk
Visade inte Bosse-bildoktor det här i sin TV-serie? Har för mig att han då snackade om "standard fel"...
av aTommyC
Kan være tverrstaget bak som er knekt. Hadde et tilfelle på V70 -99 hvor dette skjedde, hvorpå Mekonomen valgte å sveise staget. En byttejobb ville vært tidkrevende og kostbart.

Klonkelyden var ganske kraftig.
av baddbwoaii
hmm.. har liknande problem. Fick det idag..
Klonkar till duktigt när jag gör högersväng och bromsar in kraftigt.

Kan det bero på stabilisatorstagen ?
Och isåfall vad kostar ett sådant byte?

Hoppas på en inte alltför dyr räkning då jag precis bytt bromsok/skivor/belägg och handbromswire!
Tur man kan jobba övertid på kneget, annars hade de vart färdigkört :)
Användarvisningsbild
av dahumbug
Räkna en dryg femhundring för ett nytt stag plus tiden det tar att byta för dem. Borde landa runt 1500 för byta på båda sidorna inkl delar.
Stagen är mycket enkla att byta själv varpå jag inte rekommenderar att man lämnar in för att byta dessa. Köp delarna och gör jobbet själv!

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]