Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sniper
Hej

Igår när jag skulle backa ut bilen från parkeringen så märkte jag att höger bakhjul på något sätt rostat fast.
Trots att jag lyckades backa ut bilen cirka 10 meter med låst hjul (i tron att rosten skulle släppa) så hände det INGENTING med hjulet. Hjulet står kvar i exakt samma läge.

Vad har hänt?

Är det handbromsen som på något sätt rostat fast?

Hur ska jag lösa detta? Är det bärgning till verkstad som gäller.

Bilen är en V70 från 00.

Mycket tacksam för hjälp!

//Viktor
av *pettson*
Med stor sannolikhet har väl beläggmaterialet släppt och lagt sej fel. Det är ju en sjuka med orginalsakerna. Men du får inget säkert veta förräns du själv undersökt saken.
av CDude
Hm, har faktiskt samma problem och även samma sida (höger)
Mitt problem är ju att den står i varmgarage i veckorna o ute på helgerna.
Senaste gången ville den inte släppa även om jag försökte "gunga" kärran.
Nåja, Jag var stressad o varva lite o drog iväg på torr asfalt så efter 5m så släppte skiten. Tror helt säkert att det är rost och pissigt smörjda.

C;D
av Frostis
Jo orginal är inte bättre än "pirat" det brukar vara samma tillverkare t,ex jurid som tilllverkar orginal men när dom har över tillverkat säljer dom volvo orginal som jurid till ett biligare pris. Du har även fram luft filter m,m.
av sniper
FIXAT!

Tog loss hjulet, sen ett par välriktade slag med hammare och så släppte det. Tror det var bromsbeläggen som hade rostat fast mot skivan!

Tackar för visat intresse på tråden.

//Viktor
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]