Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av farbrorblå
Mors!
Hämtade just ut min xc70 -04 med geartroniclådan efter att de fått göra en sköljning av aut-lådan. Xc70n har rullat 13500 och började enligt mitt tycke växla lite skumt. Bilen växlar nu som en dröm och alla tendenser till att slå i växlarna är borta.
Min lokale Volvohandlare i Vallentuna fick äran att göra detta efter att jag kollat alla alla råd och tips på forumet.
Jag frågade om hur det var med oljebytet i lådan då jag från andra handlare fått svaret att: nä, automatoljan....den byter man inte. Min verkstadsnisse svarade att det är individuellt från förare till förare och att Volvo därför tagit bort intervallet på oljebytet, mao håll koll på oljan. Min var mörk och luktade bränt.
Verkstadsnisse berättade, precis som beskrivits på detta exellenta forum, att returslangen kopplas ur och man "spolar igenom" lådan tills oljan har rätt färg. Med en koll på kvittot hade det gått åt ca 8liter olja...och paranoid som jag är kollade jag att oljan var röd...det var den.
Priset jag gav för detta var ca 2000kr vilket det helt klart var värt.
av Jeken
Nu har jag äntligen är oljan bytt och lådan spolad. Vilken skillnad. Det är som en ny bil. bästa av allt det var gratis tillslut efter mycket mycket tjöt och diskution. Men allafall hittils känns lådan bättre.
av Jeken
Tyvärr så verkar det inte som att det är oljan som är fel på. Växel lådan är spolad och gått ett par hundra mil nu. När bilen är kall och stått några timmar växlar lådan knepigt, som exempel om man ligger i runt 65-70km lätt uppför och bara gas så man upprätthåller rätt hastighet så börjar bilen växla ner en växel sen upp och håller på så tills jag höjer eller sänker hastigheten.

Är bilen varm och gått några mil kan man märka vid lite hårdare gaspådrag upp till ca 3000 varv och släpper gasen helt ligger han kvar på varvtalet en eller en halv sekund.

Har besökt STM och dom har provat bilen men då gick den självklart felfritt. men då var den dock varmkörd. Deras gissning var antingen programmet eller styrfel.

Någon som har någon gissning?
av Andis
Jeken skrev:Tyvärr så verkar det inte som att det är oljan som är fel på. Växel lådan är spolad och gått ett par hundra mil nu. När bilen är kall och stått några timmar växlar lådan knepigt, som exempel om man ligger i runt 65-70km lätt uppför och bara gas så man upprätthåller rätt hastighet så börjar bilen växla ner en växel sen upp och håller på så tills jag höjer eller sänker hastigheten.

Är bilen varm och gått några mil kan man märka vid lite hårdare gaspådrag upp till ca 3000 varv och släpper gasen helt ligger han kvar på varvtalet en eller en halv sekund.

Har besökt STM och dom har provat bilen men då gick den självklart felfritt. men då var den dock varmkörd. Deras gissning var antingen programmet eller styrfel.

Någon som har någon gissning?
Nu vet jag inte vilken motor du har i din, men min 2,5T har också varit lite velig på vilken växel den tyckt är bra i 70 kmh nu mer väljer min mest 4:an i den farten och vill jag ha 5:an måste jag hålla 80 kmh. Gissar på att det här är det så kallade hur man kör så anpassar sig växelådan efter det.

Att den hänger kvar på varvtalet som dit exempel känner jag med igen och vad jag vet ska ju dessa motorer vara programmerade att hålla kvar gasen lite för att hinna bränna upp eventuelt redan doserat bränsle så att inte luften stryps och det blir en kort väldigt fet blandning av bränsle luft. tycker jag känner igen det ännu mer om man tex trycker gasen i botten och släpper vid 5000 rpm att den hänger kvar ännu mer där.

Känner du igen det från din med?

Kan även nämna att min Pappa har en exakt lika dan som min som han hade inne på uppdatering av programvaran aldelles nyss och jag tycker den växlar lite annorlunda efter det inte stor skillnad men lite som just i 70 vill hans ligga kvar och dra längre på 5:an innan den släpper till 4:an. Samma så tycker jag hans har fått en agresivare kickdown en min och även hans hade innan uppdatering. Men som sagt kan ju vara hur man kört och hur lådan lärt in sig efter hur man kört den som skiljer dom.

Mvh
Andis
av Jeken
Jag har T5 motorn i. ja det stämmer nog om ju högre varv ju längre hänger han kvar.
Kanske ska prova nya program vid nästa tillfälle.
av v70nisse
Jag servade min automat på Bilia nyligen. 18 000mil utan tidigare byte, oljan var enligt mekaniker svart.
Blev stor skillnad. Den växlade en aning hårt innan, fick betala för 7 liter olja och en packning. "Servicepaket automatlåda" eller liknande stod det på kvittot. Känns som nya bilen efter detta. 2500kr, väl investerade slantar känns det som.

Priset var väl inte billigast i stan, men jag ville att Volvo skulle göra just detta moment med automaten. Vanlig motorolja och fläktrem kan jag byta hos kreti och pleti.

V70 2,4 -2005
Användarvisningsbild
av hollan
v70nisse skrev:Jag servade min automat på Bilia nyligen. 18 000mil utan tidigare byte, oljan var enligt mekaniker svart.
Blev stor skillnad. Den växlade en aning hårt innan, fick betala för 7 liter olja och en packning. "Servicepaket automatlåda" eller liknande stod det på kvittot. Känns som nya bilen efter detta. 2500kr, väl investerade slantar känns det som.

Priset var väl inte billigast i stan, men jag ville att Volvo skulle göra just detta moment med automaten. Vanlig motorolja och fläktrem kan jag byta hos kreti och pleti.

V70 2,4 -2005
så sant bara oljan kostar runt 1000lappen om man andvänder rätt olja och dom låderna är känsliga för fel olja och på volvo går dom in i styrenheten och nollar oljeräknaren något inte små verkstan inte kan göra oftast så trycker man in en uppdatering på lådan med vilket dom säkert har gjort eftersom din växlar som (nytt)
av Andis
Liten uppdatering.

Hade min på Volvo nu efter att bytt olja gediget i lådan så den är helt röd. Så nollade Volvo räkneverket i växellådan och uppdatera programvaran i lådan och motorn.

Vilken skillnad känns som ny i lådan. Efter nollning och uppdatering av programvaran.

Att programuppdatering kan göra så mycket är ju fantastiskt. För trotts ny olja i lådan så var den rätt seg i växlingarna och lite hård när växeln gick i stundtals.

För att nu vara silkeslen och mycket snabbare på att växla vid t.e.x kickdown.

Rekommenderar alla att göra en sån service på Volvo väll värt pengarna.

Med vänlig hälsning,
Andis
av dozer
Om bilen är chippad så skulle jag tippa på att det är det som är problemet..automater är ganska känsliga för sådant
Behöver inte vara något fel på lådan utan lite feltolkningar på styrsidan....om den är chippad testa och går tillbaks till orginal mjukvaran o kör ett tag

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]