Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mabuse skrev:
VolvoB20 skrev:Klass D är så långt man kan komma från Klass A, Man har switchat sluttransistorerna i steget ungefär som i en induktionsspis eller en ESAB svets (det är alltså inte bara strömförsörjningen som är switchad utan även själva förstärkardelen). Ger mängder med effekt utan att förstärkaren blir så varm men audiofilerna brukar spinga och gömma sig.
Det stämmer inte riktigt heller. Kanske var det så förr, men inte nu längre.
Det finns gott om diskussioner på http://www.hififorum.nu med positiva omdömen om KlassD från audiofiler. Det är klart att en IcePower från Bang&Olufsen inte kan mäta sig med audiofilförstärkare i 50'000kr klassen, men de flesta är överrens om att IcePower, Tripath, och Hypex KlassD (och KlassT) låter mer hifi är konkurrenterna i samma prisklass, om man inte är beredd att nöja sig men någon procent av klassD-förstärkarnas uteffekter.

När man väl sitter i en bil, och jagar hifi tycker nog jag ändå att när man väl nått IcePower kvalité på förstärkeriet så är resten av pengarna slängda i sjön. Vaken kupéns akustiska egenskaper, vindbrus, eller däckbuller gör att man kommer längre utan att elda för kråkorna. Såvida man inte pimpar för att höja ghetto-imponator-faktorn, men då är det ju inte hifi man är ute efter längre.
Visst finns det en del coola switchade slutsteg, här är min favorit från svenska LAB gruppen, Det ger 20 kW :-O) japp ... 20,000 äkta watt och inga kina-watt ur en minimal 19 tums låda. Det behövs inte 11 långtradare för att fylla Globen med ljud längre, det räker med ett slutsteg man kan ta med under armen i tunnelbanan.

Bild
kalhygge skrev:
VolvoB20 skrev: Nej, Pengarna räckte inte ---- :cry: :cry: :cry: Har bara hi-perf + sub. Och nu går det aldrig att uppdatera. Suck
Hmm, jag sitter i samma båt - HP + sub i xc70n, men jag saknar tryck i "mid-basen", gott om djuuupt muller o vass diskant, men det fattas lite ändå..
Har dock aldrig lyssnat på PS, jag va för snål vid beställningen..

Att det inte går att byta sterokomponenter fattar jag, men borde det inte gå att:

-Byta ut elementen i allt, inkl. subben, till vassare grejjer??
-Ev sätta passiva delningsfilter på dörrhögtalarna, för att de ska slippa djupbasen? (Eller sitter det nått där när man valt till Sub??)
Tror inte elementet i dörren är det stora problemet, det är mer att dörrpanelen inte är styv nog vilket gör att midbasen "dör".

Sen skulle man ju vilja skäran bort djupbasen till dem men det skulle man ju helst göra innan slutsteget men det är inte helt enkelt då signalen går via fiber digitalt.

Även till subben går signalen digitalt i fiber så det behövs svindyra konverters som inte är helt lätta att få tag i.

Men visst kan man även byta element.
Om dörrpanelen inte är styv nog kan man testa att lägga bitumen (asfaltmatta) på baksidan av panelen. Det styvar inte upp jättemycket, men det sänker panelens resonansfrekvens och ger därmed lite bättre "avstamp" för bastonerna.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]