Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasse102
Min V70 har under senaste månaderna börjat rycka lite när man ligger på landsvägen över ca 60km/h. Efter kallstart tar det ca 5-10 min innan det sätter igång. Ryckandet är av karaktären "tappar kortvarigt orken 1/2-1 sekund med upp till några sekunders mellanrum". Trycker man på gasen tycker jag att motorn känns jämn o fin igen.

Detta har jag gjort för övrigt:
Nya stift samt bränslefilter i somras.
Olja o filter bytt i samband med rengörning av vevhusventilation nyligen (Volvoåterförsäljare).
Bytt sprucken slang i bränslepumpsarmaturen nyligen (tappade trycket snabbt när motorn stängdes av).

Var ska man börja leta?
av T-rex
Av den erfarenhet jag har, för MIG var det tändkablarna, hade oxå bytt ALLT utan result. Men du kanske inte har kablar på den modellen?
av lasse102
Tändspolarna sitter vid respektive stift på min. Men det borde väl kunna bli överslag även i den kortkorta ledningen ner till stiftet. Jag ska nog kolla hur det ser ut där nere.

När jag bytte stiften i somras fick jag förresten byta ut alla skyddsrör som sitter runt kablarna till respektive tändspole, det var bara kex kvar av dem!
av lasse102
Nu har jag fått fekolder utlästa!
ECM-91A7 Gasspjäll felaktigt och ECM-904D Pedalgivare

Hur ska jag tolka dessa? Har förstått på forumet att spjällhuset på min årsmodell är kasst. Jag har vit etikett på, dvs tidiga varianten från Magnet.........

Finns det andra möjliga orsaker man kan bocka av först innan man ger sig på rengöring/ny programvara/ev byte till nytt hus???
Användarvisningsbild
av Nexus
nolla de coderna och titta vad som dök upp sedan? pedalgivare kan ju vara en gammal cod som ligger kvar sen tidigare.
Rengörning och uppgradera är ju ett sätt se om det hjälper men i långa loppet så åker du nog på byta spjället ändå skulle jag tyvärr tro...
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]