Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Har haft Volvo länge (i hela mitt liv känns det som) och fick en stolleryck att byta kärran. Kör för tillfället en V70 -2010 (2.4D).
Egentligen har jag ingen att klaga på förutom att jag kanske vill ha lite annat att sitta i. Visst skulle vara kul med lite annan multimedia utseende inne i kupén, alá nya 60-serie.
Gick och provkörde en A4 avant, visst tysk byggkvalité är inte mycket att klaga på, men inga "aha upplevelse" heller.
Audi A6 känns för gammal, hade en sådan lite kort 2006, de nya ser nästan identiska ut.
Vad säger ni byter jag upp eller ner mig, om nu ni kan vara opartiska dvs:)
av Krusell
Hej! Ja tycker du ska satsa på V70, ingen av bilarna ger ju några direkta aha-upplevelser men de ska va Volvo! Håller med om att infotainmentsystemet hör hemma på Krita-tiden. Men det ryktas ju om att V70 ska få samma infotainment system som 60-bilarna till sommaren. Enligt vissa på forumet har försäljare redan bekräftat detta, vilket låter konstigt men men. Hör med din lokala handlare vad han säger om ett ev. facelift till sommaren. Det nya infotainmentsystemet i 60-serien är verkligen snyggt.
av Peanuts
Jag har kört en del A4 (1.8T, 2.0T, 2.0D) via jobbet och jämför man den med Volvon så är det som sagt två olika ligor bilarna spelar i. Den mest uppenbara skillnaden är att A4:an är mindre och lättare på gott och ont. Utrymmet i bakluckan är mindre på grund av den sluttande bakdelen.
Vad gäller körningen så är Audin sportigare och hårdare i fjädring men samtidigt så märks enligt mig en ganska markant ökning i vägljud inne i kupén på A4 jämfört med Volvon.

Prioriterar du komfort vid långkörning samt stora lastutrymmen så tycker jag du ska välja V70. Vill du ha en mindre bil med lite sportigare framtoning så ta Audin...
av XCThord
Jag har kört en hel del Audi A4 (2009, 2010, 2011) och är inte särskilt imponerad. Klimatinställningarna är krångliga (väldigt irriterande med stolsvärmen), ljudnivån relativt hög (jämfört med Volvo) och köregenskaperna är i mina ögon inte heller direkt revolutionerande. (Kan iofs vara lite vinklad här eftersom jag har införskaffat mig en Cayenne Turbo ;)) Dessutom är den ganska trång, framför allt i kupén. Jag tycker också att den ser lite småtråkig ut, iaf jämfört med V60.

Jag tycker personligen att din bil är riktigt fin och de går bra mycket skönare än en A4. Som tidigare sagts här faceliftas V70 till sommaren - köp en ny sån istället eller en V60! ;)
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag köpte nog också Volvo. Faceliften kommer nu och A4.... Nä... Däremot kommer en helt ny A6:a nu. Men som jag skrivit förut så ger varken VW eller Audi mig någon "villha" känsla. Återigen - Heja volvo! Heja Torslanda!
av Amli
Det beror helt på hur du använder bilen. Är du ute efter komfort på långkörning samt bättre bagageutrymme, V70. I alla andra fall skulle jag ta A4.

Just Audi A4 är en av mina favoritbilar. Den är enligt mig väldigt kompetent på precis alla punkter. Om det är något jag vill klaga på så är det stötigt S-line chassi. Det krävs att man kör lite hårdare och snabbare för att det ska komma till sin rätt. Men Quattro är ett absolut måste. Nya A6:an som är på ingång lär jämna V70 med marken men den blir väldigt dyr.
av perhall
Håller med Amli, A4 är en mycket trevlig bil men likt de flesta nya Audi och Volvo inga aha-upplevelser.

Att V70 får ny Infotainment till MY12 behöver du nog inte fråga säljaren om. Det torde vara helt klart. Och säljaren vet oftast inte mer än människor här.
PH
av sandberg
Jag hade en A4 Avant (B8, nya modellen) innan min V70 och jag skulle förklara de så här

* V70:n I längden en snyggare design, åtminstone med 18", vinge och rätt tillbehör. A4 kan bli lite trist efter ett tag
* V70:n har bättre familjekomfort, skönare säten bak och som passagerare.
* A4 har överlägset mycket bättre förarkomfort. Stolar som är minst 10 gånger bättre än V70:s stolar som både är små och rätt svampiga.
* V70 är tystare än A4:an
* Audins infotainment är överlägset. En fin finess jag saknar som jag inte vet om V/XC/S60 har i sin infotainment är att i A4:an fick man upp alla aktuella radiokanaler som man hade mottagning på, och alla la sig i listan som man bläddrade emellan. En liten sak, men jag stör mig på det här gammaldags sättet som V70 har nu.
* Audin är tyvärr extremt spårkänslig. Prova bilen på dålig väg så får du se. Det är inte kul någonstans, vet dock inte hur det är utan sportchassi. Men testa att åka mellan Södertälje och Botkyrka om du har möjlighet. Då vill man bara slänga bilen i diket efteråt :D. Hade ändå "bara" 17".
* V70 är rymligare
* Gissar att A4 håller bättre i andrahandsvärde.
* Byggkvaliteten är högre i Audin, ingen tvekan om saken.

Sen vad man väljer är ju upp till en själv. För mig är Audi lite att "hitta hem", men jag måste alltid göra en avstickare emellan innan jag går tillbaka till VW-gruppens stilrenhet.
Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]