Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ville bara dela med mig av min glädje över min nya 2,5FT.
Motorn:
helt underbar. Man kör helt enkelt mycket lugnare. Man vet att det finns resurser om det skulle behövas = trygga omkörningar m.m.
Uppförande på vägen:
lugnt och skönt glider man fram på vägen. Man kommer fram utvilad när man slipper vara så aktiv i sin körning.
Varvtalet:
helt perfekt skönt att glida fram med så låga varvtal.
Belysningen:
har aldrig haft så bra originalbelysning förut.
Elektrisk handbroms:
är jag mycket nöjd med. En smart funktion att man inte behöver lossa handbromsen manuellt, utan bara köra iväg. Helt perfekt när man står i en brant hal backe t.ex.

Detta är vad jag spontant kan komma på just nu, men fler trevliga upplevelser kommer nog framöver.

Jo, förresten en liten detalj till:
billig i drift: skatt (0:- i 5 år), försäkring med Volvia trygghetspaket, serviceavtal med däckförvaring, lånebil vid service 3 årsavtal = totalt 453:-/mån

.
Senast redigerad av 5 epostaren, redigerad totalt 0 gång.
poseidon skrev:Bara bränslekostnaden som lämnar lite mer att önska då eller?
Ja, det stämmer, men eftersom jag bytte från en Peugeot 407SW som hade några år på nacken, så blir min nya bil billigare att ha, trots att bensinförbrukningen ökat lite per mil. Sedan kan man ju räkna på många olika sätt förstås...
Hur mycket har den dragit i snitt under de här 110milen?
Kör du etanol eller bensin?
Manuell eller automat?
:)
Kollade försäkringen Volvia kontra LF, LF var nog 100:- billigare/månad för mig.
Noodles skrev:Hur mycket har den dragit i snitt under de här 110milen?
Kör du etanol eller bensin?
Manuell eller automat?
:)
Kollade försäkringen Volvia kontra LF, LF var nog 100:- billigare/månad för mig.
Har bara kollat med den sista tanken (med bensin) och då låg den på 0.92 ungefär (mätt vid pumpen). Mest stadskörning (mycket korta turer o många , många kallstarter...) Manuell låda.
epostaren skrev: Motorn:
helt underbar. Man kör helt enkelt mycket lugnare. Man vet att det finns resurser om det skulle behövas = trygga omkörningar m.m.
Uppförande på vägen:
lugnt och skönt glider man fram på vägen. Man kommer fram utvilad när man slipper vara så aktiv i sin körning.
Varvtalet:
helt perfekt skönt att glida fram med så låga varvtal.
(mina understrykningar)

Ser ut som beskrivning av D5!! :) Har du kollat beteckningen på bakluckan :)
dst02 skrev:De där med att inte behöva släppa p bromsen, märker du av att den håller kvar bilen ganska ordentligt innan den släpper?
Ja, stod i ett mycket kraftigt o halt motlut idag med parkeringsbromsen i. Stod länge o väntade för att sedan bara släppa kopplingen för att lugnt o tryggt köra iväg. En riktigt bra finess...
Jo men har du kännt att den inte släpper p bromsen direkt utan de liksom tar emot ganska ordenligt innan den släpper? De gör den på min, nästan så motorn dör innan den släpper p bromsen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]