Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ampe
Har en gammal 244 med b230a motor från -86.
För 2 dagar sedan ställde jag bilen och dagen efter när jag skulle starta så gick den riktigt dåligt. orkade knappt varva över 3000 och accelererade väldigt sakta. skruvade bort tändstiften och det närmst torpedväggen var det olja på, testade byta tänddelar (stift kablar och fördelarlock) men de gjorde ingen skillnad.

Det känns och låter som att bilen går på alla 4 cylindrar.

bilen har druckit lite olja på senaste men det har inte blandat sig med kylarvattnet eller tvärt om.

Är lite orolig för att det kan vara en kolvring? eller spricka i toppen?

vänder mig till er bättre vetande, mycket tacksam för svar. Mvh
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nej de ska inte påverka att du får olja på stiftet...

Har du kompressionsprovare? Gör ett test på alla cylindrarna i så fall. Är det något fel på 4:an så ska det då synas i avvikelse.
av Ampe
bensinskalle skrev:Nej de ska inte påverka att du får olja på stiftet...

Har du kompressionsprovare? Gör ett test på alla cylindrarna i så fall. Är det något fel på 4:an så ska det då synas i avvikelse.
Jag ska se om jag kan låna en komptestare idag.
tack
Användarvisningsbild
av vangabo
Testa att komptesta bilen så du vet att den är tät! Ska ligga mellan 10-11 kg tror jag! med 0.5kg i avvägelse mellan cylindrarna. Annars tror jag mer på varför den går illa är att mebramet är kasst. Å de att bilen dragit olja kanske beror på ett läckage? Kolla under bilen å känn runt oljefiltret så de inte kommer olja därifrån! När du byter membram tänk på att sätta kolven i förgasaren rätt igen som den satt. Har gjort misstaget att sätta den tvärtom å då startar han inte!

Lycka till!
av rd350
Kolla din vevhusventilation om oljeförbukningen kommit med en gång. Blir ofta stopp i ventilationen särskilt vintertid om man kör korta sträckor när motorn inte får bli genomvarm. Som tidigare föreslagit så har du säkert hål på membranet.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]